WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   De klassiska misstagen vid eget företagande... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4758)

moonshadow 2004-12-02 12:16

Hej,

Jag skall vid årsskiftet starta enskild näringsverksamhet med en verksamhetsgrad på ca 50%. Min huvudsakliga verksamhet kommer att vara musikerbetonad, men kommer också att ägna mig lite åt webbdesign. Jag har sökt och hittat en hel del matnyttig info på detta forum men känner ändå att det skulle vara schysst att få svar på just mina frågor. :)

Here it goes:
Eftersom jag inte vet hur stor omsättning jag kommer att ha första året, är det då möjligt (och lagligt) att uppge 0kr och sedan korrigera detta i deklarationen?

Har hört lite olika bud ang. moms. Visst fungerar det så att man kvittar utgående- mot ingående moms och mellanskillnaden skall antingen betalas in eller fås tillbaka?

Hur rekommenderar ni att man sköter bokföringen (löpande bokföring - bokslut)? Revisor/rådgivare? Bra länktips där man kan läsa på lite uppskattas! :)

Allmänna tips och trix som kan vara bra att ha med sig tas också emot med glädje!

Det var allt jag kunde komma på för stunden... det kanske blir mer så småningom :)

Tack på förhand
Moonshadow

esset 2004-12-02 12:27

1. Du kan skriva 0. Det ser oseriöst ut men är helt lagligt.

2. Du har alldeles rätt angående momsen.

3. Jag föreslår bokslut så behöver du endast betala in skatt m.m. en gång på år istället för varje månad. Skaffa dig en rådgivare som kan förklara för dig hur det funkar, sen sköter du allt själv, och vid bokslutet tar du igen hjälp av rådgivaren som får "fixa ihop" allt inför bokföringsredovisningen. typ.

Trix:

Se till att skriva av av vardagliga saker på företag. På så sätt behöver du inte första ta ut lön och sen betala det. Saker som är relevant för ditt företag. Paket på posten eller vad vet jag.

Storen 2004-12-02 12:51

Citat:

Originally posted by esset@Dec 2 2004, 12:27
1. Du kan skriva 0. Det ser oseriöst ut men är helt lagligt.

2. Du har alldeles rätt angående momsen.

3. Jag föreslår bokslut så behöver du endast betala in skatt m.m. en gång på år istället för varje månad. Skaffa dig en rådgivare som kan förklara för dig hur det funkar, sen sköter du allt själv, och vid bokslutet tar du igen hjälp av rådgivaren som får "fixa ihop" allt inför bokföringsredovisningen. typ.

Trix:

Se till att skriva av av vardagliga saker på företag. På så sätt behöver du inte första ta ut lön och sen betala det. Saker som är relevant för ditt företag. Paket på posten eller vad vet jag.

1. Ja visst kan du göra så - Du kan också inkomma med en preliminär deklaration när som helst under året..
2. Korrekt..
3. Löpande bokföring samt bokslut sker alltid (!), men syftar du på redovisningen så kan du välja månadsvis eller årsvis..Beror dock på omsättning i miljonklassen...För dig= valfritt..
4. Kan du hantera bokföringen räcker det med rådgivare, eller i alla fall någon som vet..'

Läs mer om eget företagande på

www.almi.se
www.startaeget.se
www.bfn.se
www.nutek.se

m.fl...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson