WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Vill ha feedback... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4731)

pitbull 2004-12-01 11:30

Hejsan allihopa!

Jag har precis börjat spekulera i domännamn så smått. Det är som allt annat en hel del att sätta sig in i.

Jag skulle vilja ha era kommentarer och åsikter om den lilla samling som jag äger idag. Verkar namnen vara ok? Eller är det bara jag som tror på dom? Det är alltid värdefullt att få era åsikter även om de skulle svida i skinnet.

norrkoeping.com
nio.se
cur.se
nio.se
talbok.se
dotse.se
licen.se
nasdaqtoday.info
txt.se
linkoeping.com
cdbok.com
nyanorrkoping.com
intern1.net
seosweden.com

Mvh /Stefan

daniel234 2004-12-01 12:22

Jag är inte så insatt i domännamn, men jag skulle nog inte betala speciellt mycket för någon av dessa domäner.
Men det är bara min åsikt.

pitbull 2004-12-01 12:23

Glömde: domanhandel.com sorry :(

Mvh /Stefan

ZN 2004-12-01 13:02

Möjligtvis talbok.se om man skulle sälja talböcker, de andra ser jag inget större värde i.

Maccke 2004-12-01 13:47

Citat:

Originally posted by pitbull@Dec 1 2004, 12:30
Hejsan allihopa!

Jag har precis börjat spekulera i domännamn så smått. Det är som allt annat en hel del att sätta sig in i.

Jag skulle vilja ha era kommentarer och åsikter om den lilla samling som jag äger idag. Verkar namnen vara ok? Eller är det bara jag som tror på dom? Det är alltid värdefullt att få era åsikter även om de skulle svida i skinnet.

norrkoeping.com
nio.se
cur.se
nio.se
talbok.se
dotse.se
licen.se
nasdaqtoday.info
txt.se
linkoeping.com
cdbok.com
nyanorrkoping.com
intern1.net
seosweden.com

Mvh /Stefan

tja!
tyvärr så är det mest i tyskland (och inte sverige) som man byter ut "oe" mot "ö".
Sen krävs det att man har både med "ö" och "o" för att vara säker på att inte "tappa traffik". Därför borde
norrkoeping.com, nyanorrkoping.com och linkoeping.com vara rätt värdelösa i sig självt.

Talbok = varje månad är det

87 talbok
58 talbok gardell

som söker på det i Sverige, från Overtures sökmotor med partners (bl a Yahoo, altavista..). .SE är bra! Men inte fel om du hade haft .com också så du inte tappar traffik av folk som skriver eller chansar på .com..

medan cd bok söks lite mer på:

239 cd bok
21 bok pa cd
15 bok cd media
6 ladda ner cd rom bok
5 cd rom bok
5 harry potter cd bok

samma sak som med talkbok gäller här, .SE borde vara att fundera på om du ska utveckla något..

Korta namn (2 eller 3 bokstavs) är alltid bra och kommer säkerligen bara att öka i värde. En bra investering med andra ord...
Har tyvärr inte så många sådana själv, men jag tror mkt på dem!

Resterande bedömmer jag som tämligen ointressanta vid en första anblick.

Mvh

Lime 2004-12-01 14:10

Citat:

Originally posted by Maccke@Dec 1 2004, 14:47

87 talbok
58 talbok gardell

som söker på det i Sverige, från Overtures sökmotor med partners (bl a Yahoo, altavista..). .SE är bra! Men inte fel om du hade haft .com också så du inte tappar traffik av folk som skriver eller chansar på .com..

239 cd bok
21 bok pa cd
15 bok cd media
6 ladda ner cd rom bok
5 cd rom bok
5 harry potter cd bok

Var får du denna information ifrån? Är det en betaltjänst?

Mvh

pitbull 2004-12-01 22:24

Tack allesammans för era åsikter och kommentarer. Ett speciellt tack till Maccke som levererade en hel del matnyttig kunskap och statistik. Det är inte helt lätt att spekulera i domännamn, det är något som jag nu förstår. Research, planering, strategi och långsiktighet verkar vara nyckelord i en sådan verksamhet om man inte har en enorm tur och lyckas registrera ett perfekt namn som någon är villig att betala massor för. Återigen... tack för era synpunkter. Jag lär mig hela tiden.

Mvh /Stefan

Marcus 2004-12-02 00:22

Citat:

Originally posted by Maccke@Dec 1 2004, 13:47

tja!
tyvärr så är det mest i tyskland (och inte sverige) som man byter ut "oe" mot "ö".
Sen krävs det att man har både med "ö" och "o" för att vara säker på att inte "tappa traffik". Därför borde
norrkoeping.com, nyanorrkoping.com och linkoeping.com vara rätt värdelösa i sig självt.

norrkoeping och linkoeping skulle kunna fungera rätt hyfsat i samband med sökmotoroptimering och är därmed inte helt värdelösa. dock kräver det att du hittar rätt köpare. kommunen är antagligen inte speciellt intresserad men möjligen företagare som befinner sig på orten som då har stora möjligheter att optimera sig till en plats för sökningar på "norrköping" och "linköping" och därtill eventuellt branschrelaterade ord.

talbok.se och cdbok.com skulle kanske eventuellt gå att sälja till Ljudboken.se. I övrigt är det ett bra tecken (för din del) att Bonnierförlagen AB är ägare av cdbok.se och att de sett ett värde i den domänen. finns ju också viss chans att de är intresserade av .com om de planerar att göra något med .se-domänen. iofs har de även ljudbok.se så det kan ju hända att de isåfall satsar åt det hållet istället. det tyder hursomhelst på möjligheter till en bra bransch i framtiden.

Har du några uppgifter om hur många antalet typeins är för dina domäner? dvs mängd besökare som hamnar på din sida genom att chansa och skriva in adressen i adressfältet i webbläsaren.

Citat:

Korta namn (2 eller 3 bokstavs) är alltid bra och kommer säkerligen bara att öka i värde. En bra investering med andra ord...
Har tyvärr inte så många sådana själv, men jag tror mkt på dem!

än så länge är det främst 2-bokstavsdomänerna som är innebär ett relativt högt värde oavsett bokstavskombination. för trebokstavsdomänerna beror det fortfarande till stor del på vilket ord det är och dess målgrupp osv. bil.se är givetvis otroligt mycket mer värd än t.ex. apa.se

Maccke 2004-12-02 03:35

Citat:

Ursprungligen postat av marcuss
<!--QuoteBegin--Marcuss[/i]@ Dec 2 2004, 01:22

norrkoeping och linkoeping skulle kunna fungera rätt hyfsat i samband med sökmotoroptimering och är därmed inte helt värdelösa. dock kräver det att du hittar rätt köpare. kommunen är antagligen inte speciellt intresserad men möjligen företagare som befinner sig på orten som då har stora möjligheter att optimera sig till en plats för sökningar på "norrköping" och "linköping" och därtill eventuellt branschrelaterade ord.

[/quote]
Glömde det, helt rätt Marcuss ;) Tror som du säger att det är nog svårt att hitta och övertyga rätt köpare om man inte är rätt initierad :)

M-bition 2004-12-02 08:55

Citat:

Ursprungligen postat av Lime
Citat:

Ursprungligen postat av Maccke
87 talbok
58 talbok gardell

239 cd bok
21 bok pa cd
15 bok cd media
6 ladda ner cd rom bok
5 cd rom bok
5 harry potter cd bok

Var får du denna information ifrån? Är det en betaltjänst?

Mvh

Jag vill också gärna veta var man får denna info från. Vore tacksam. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson