WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Internet Marketing Conference (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4661)

Thomas 2004-11-26 17:47

Internet Marketing Conference
Gothenburg, Sweden on November 29-30th 2004

Härmed erbjuds medlemmar i Webmaster Network att deltaga på 1 session gratis.

Lennart
Arrangör IMC Göteborg 2004


Mer info om inbjudan & hur man anmäler sig som WN medlem.

Mer info om konferensen.

Lime 2004-11-29 14:26

Jag lyssnade på session 2 idag, där bl a Barry Lloyd från Makemetop pratade om "Search Engine Marketing in Europe".

Intressant (tycker jag) var sökmotorernas trend mot lokalisering.

Alla sökmotorer framöver (kolla t ex MSN beta) strävar efter att bli mer lokala. Dels för att besökarna ska hitta mer relevanta träffar och (framför allt) så mångdubblas antal möjliga annonsplatser. Detta kommer samtidigt innebära att det blir svårare att optimisera sin sida beroende på målgrupp.

Fortsättning på temat lokalisering. Vissa sökmotorer exkluderar alla utom landets egen TLD vid lokal sökning. För er med en internationell marknad är domänen viktig att tänka på eftersom drygt 30% söker lokalt. Har man t ex en .com kan man exkluderas från 30% av sina potentiella besökare i England. Där får man med vissa sökmotorer på lokal sökning bara träffar med .uk. Detta gäller även andra länder och AdWords, men inte Overture.

En annan detalj angående sökplacering. En domän som hostas i ett annat land än domänen (eller rättare sagt, Google tolkar det som att den hostas utomlands) får sämre listplacering än om den skulle hostas i "rätt land". För topplacering gäller alltså lokal domän och lokal host.

Om detta bryter mot någon slags upphovsrätt, så ta bort inläggget (som för övrigt är mitt första här på WN).
:)

ZN 2004-11-29 14:39

Citat:

Originally posted by Lime@Nov 29 2004, 15:26
Alla sökmotorer framöver (kolla t ex MSN beta) strävar efter att bli mer lokala. Dels för att besökarna ska hitta mer relevanta träffar och (framför allt) så mångdubblas antal möjliga annonsplatser. Detta kommer samtidigt innebära att det blir svårare att optimisera sin sida beroende på målgrupp.
Så om min konkurent har .se och jag har en annan topdomän så vid en lokal sökning så kommer jag inte att synas alls i resultaten? Vilket betyder att min konkurrent får alla kunder och jag kan inte göra något åt det? låter helt sjukt..

Thomas 2004-11-29 15:07

Citat:

Originally posted by Bitbull@Nov 29 2004, 15:39
Så om min konkurent har .se och jag har en annan topdomän så vid en lokal sökning så kommer jag inte att synas alls i resultaten? Vilket betyder att min konkurrent får alla kunder och jag kan inte göra något åt det? låter helt sjukt..
Det stämmer, google har kört så ett bra tag via

Sök:
1. webben .
2. sidor på svenska.
3. sidor från Sverige.

Alt 3 ge nästan uteslutande resultat under toppdomänen .se och vissa generiska likt .com, .nu osv är bortsopade.


Det vore väntat om google utvecklar det mer samt att resterande sökmotorer följer efter.

Skrev om det i denna tråd för knappt ett år sedan.

Thomas

ZN 2004-11-29 15:39

Citat:

Originally posted by Thomas@Nov 29 2004, 16:07
Alt 3 ge nästan uteslutande resultat under toppdomänen .se och vissa generiska likt .com, .nu osv är bortsopade.
Ja det stämmer nu när jag testar...tråkigt för mig då jag säljer bara via nätet och får flesta kunder från google.

jake 2004-11-30 21:14

Citat:

Originally posted by Thomas@Nov 26 2004, 18:47
Internet Marketing Conference
Gothenburg, Sweden on November 29-30th 2004


Jag hade inte möjlighet att gå. Bra ide iaf. Ta ett antal tusen av besökarna och sen också ta betalt? av företagen (guld, silver och brons sponsorerna) som fick prata.
Eller var det inte så?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson