![]() |
Jag måste göra en uppryckning på detta område...
Hur har ni det ordnat. Vilka program eller/och mallar nyttjar ni för er löpande verksamhet vad detta anbelangar. Har nån tips på de hur man på bästa vis strukturerar upp offerter, fakturor osv.. länkar, mallara, program... allt.. : ) vh Björn |
Då jag kör mitt eget företag ser jag inte att jag behöver ha användning för något program.
Såhär gör jag: Mapp Fakturor: - Fakturanr_Kund.doc - Fakturanr_Kund.doc - Fakturanr_Kund.doc Mapp Konto: - MittKonto.xls I mitt exceldokument skriver jag sen bara i kronologisk ordning när fakturer skickas/betalas och när andra saker inträffar. Kvitton m.m. (får jag också en översikt över allt som inträffat under året) Sen när det är bokslut lämnar jag hela pappret till en ekonom som går igenom och skriver ihop allt, klappat och klart för att skickas in. Busenkelt :) |
Sen är väll inte Hogia och dem ekonomiprogramen fyskam heller iofs :lol:
|
Håller kanske inte direkt att hålla koll på sånt i ett .xls i längden..
SPCS, Hogia och Mamut har alla program för fakturering. Jag rekommenderar dig att börja med ett mindre ekonomiprogram från t ex SPCS (Administration 500 kanske?). Lite beroende på vilken verksamhet du har kan du ju även utveckla ett eget ekonomisystem, beror förmodligen på verksamheten och vilka behov / antal fakturor du hanterar. Offerter lämnas iaf i mina ögon i PDF-format för att ge ett seriöst intryck, såvida man inte har avtalat priset en annan väg, t e x via mail eller telefon. Man kan även komplettera med t ex ett färdigt CRM-verktyg för att effektivisera kundhanteringen och följa kunden från offert till försäljning, dock så känns det som att vi börjar gå mot lite större verksamheter nu (vilket jag förmodar att du inte har då du söker jobb..) |
Har själv tittat på Fortnox (http://www. fortnox .se/). Ingen uppfattning av det ännu i skarp drift, dock tycker jag det ser lovande ut. Gör ju inget att det är helt webbaserat heller. :)
|
Men jag tycker att dessa ekonomiprogram är ganska dyra om man bara skall hålla på med något i liten skara.
Någon som har något tips på ett billigt o smidigt sätt för ett litet företag? |
Citat:
Enkelt program för in/utgående fakturering... Kostar 1250sek har jag för mig.. |
Ok ska kolla där, tack!
|
Vill bara ge ett litet tips på kxl redovisning.
www.kentexcel.com/kxlRedovisning.htm Fördelen är priset samt att det är ruskigt lättarbetat. Förbereder även för deklarationen på blankett N1. Felet är att det inte fakturerar. Men det ordnar du bara genom en egen blankett. Lämplig för småföretagare som inte har behov av större program. MVH |
Kör en egenknåpad excel-mall somautomatiskt skapar fakturakopia mm och som funkar helt okej. Dock är ju uppföljningen inte lika enkel. Har funderat på att knåpa ihop nåt annat system men inser ju direkt att det inte är värt tiden när jag kikar hos mina leverantörer och ser vilka struntsummor man kan få t.ex. spcs admin 500 för.
Annars ger ju excel mer utrymme för lite tips o trix B) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson