WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   fil.asp?id=1 till /fil/1.html (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4579)

pikkenix 2004-11-21 15:29

Fanns för länge sedan en tråd om en komponent till ASP här på wn som dynamiskt skapar .html-sidor som i bakgrunden är .asp med söksträngar som i exemplet ovan (fil.asp?id=1 blir fil/1.html). wn kör detta system men då med php i bakgrunden.
Har sökt med lykta efter denna tråd utan någon vidare lycka.

Har någon adress alternativt namn på denna komponent till asp?

digiArt 2004-11-21 15:58

I ASP 3.0 (klassisk asp) blir du tvungen att knacka ISAPI-filter i IIS för att uppnå det du vill.

I .NET använder du helt enkelt HttpHandler eller HttpModule.

Infocore 2004-11-21 17:22

Fan va nice med en sån komponent, vill ha vill ha!!! :D

eg0master 2004-11-21 17:24

Nja, du behöver inte göra ett ISAPI filter för att få önskad funktionalitet.
I din IIS kan du ändra errorhandler för 404 (file not found) felen till ett eget script som parsar URLen och översätter "fil/1.html" till något annat. Så långe inte fil/1.html existerar kommer den generera ett 404 fel och du kan då hantera omskrivningen där.

Detta är ju dock egentligen ett sätt jag inte skulle rekommendera då det leder till bara 404 fel i felloggen och är allmänt drygt att underhålla. Ett ISAPI filter är självklart att föredra, men absolut inget krav.

Infocore 2004-11-21 17:34

Citat:

Originally posted by eg0master@Nov 21 2004, 18:24
Detta är ju dock egentligen ett sätt jag inte skulle rekommendera då det leder till bara 404 fel i felloggen och är allmänt drygt att underhålla. Ett ISAPI filter är självklart att föredra, men absolut inget krav.

Hur fungerar det med ISAPI då? Du råkar inte ha några schyssta länkar till nåt ställe man kan läsa lite om det ytterligare?

grazzy 2004-11-21 17:57

Kompulsiv post:

Ni vet om hur jääätteenkelt det där är att göra med Apache va?

Lundmark 2004-11-21 18:18

Citat:

Nja, du behöver inte göra ett ISAPI filter för att få önskad funktionalitet.
I din IIS kan du ändra errorhandler för 404 (file not found) felen till ett eget script som parsar URLen och översätter "fil/1.html" till något annat. Så långe inte fil/1.html existerar kommer den generera ett 404 fel och du kan då hantera omskrivningen där.

Ett problem till, är att "huvet" på sidan står som 404, vilket gör att sökmotorerna inte indexer dom......

Infocore 2004-11-21 18:26

Citat:

Originally posted by grazzy@Nov 21 2004, 18:57
Kompulsiv post:

Alltid någon smart jävel som ska passa på och propagera för Apache :D Börjar bli trött på att höra det där, till slut tror man på det själv :D

grazzy 2004-11-21 19:07

Jo, och när man väl tror på det är det kört. Då sitter man där med sitt toviga ubernerd skägg i brevlådan bland pizzakartongerna och har inte duschat på 2½ vecka.

Jag vet, jag har sett det hända flera närastående.

Windows 4 life.

Robert 2004-11-21 19:31

Citat:

Originally posted by grazzy@Nov 21 2004, 18:57
Kompulsiv post:

ja, och .net också, men det hederliga gamla asp'n behöver lite extra hjälp för detta.. =)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson