WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   adSense ser billigt ut! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4577)

Micke04 2004-11-21 15:14

Jag funderar på att använda googlereklam på min site i en övergångsfas tills jag fått seriösa annonsörer. Medlemmarna på siten är segmenterade i två specifika grupper och jag är övertygad om att jag kan få företag att vilja visa upp sig på siten. Detta är alltså ingen site med alla typer av folk, utan två speciella grupper.

Min undran är om adSense reklamen kan tyckas se billig ut jämfört med privata annonseringsavtal ?

Förmodligen blir det inget adSense för mig, men jag är nyfiken på vad ni andra tycker.

fetrock 2004-11-21 15:29

AdSense funkar för det första mkt bra.
Annonserna (i mitt fall) är riktade mot den "publik" som besöker min site.
Det förekommer heller ingen porr eller annat äckel i annonserna.

Bättre att ha AdSense än bara tom plats på sidan!

Sedan genererar annonserna cash om än i liten skala om man inte har 20.000/ub per dag som klickar runt.

Kontentan är att: KÖR med AdSense hellre än inget!

Mvh

Fetrock

Bengt 2004-11-21 19:00

Citat:

Originally posted by Micke04@Nov 21 2004, 16:14
Min undran är om adSense reklamen kan tyckas se billig ut jämfört med privata annonseringsavtal ?
Jag vet inte var du har fått den tanken ifrån? Nu vet jag iofs inte hurdan sajt du har, men snarare har jag erfarenheten att besökarna upplever AdSense-annonserna som mer seriösa. I varje fall upplevs dom annonserna mindre störande, den responsen har jag fått. CTR är bättre än någon annan variant av annonser som jag har provat. Så sammantaget: Jag kan inte se något som tyder på att besökarna skulle uppleva det som "billigt" med AdSense-annonser. Du får gärna utveckla varför du tror det.

Joel 2004-11-21 19:38

All form av komersiella annons-bolag kan ju verka lite billiga. Ser jag en sajt med Tradedoubler-banners så får (ialafall jag) tanken till att "det ser billigt ut". Googles banners är än sålänge högre rankade än tradedoubler iaf ;) men klart att privata avtal ser snyggast ut ^^ iaf i mina ögon..

Micke04 2004-11-22 18:08

Citat:

Originally posted by Bengt@Nov 21 2004, 20:00
Jag vet inte var du har fått den tanken ifrån? Nu vet jag iofs inte hurdan sajt du har, men snarare har jag erfarenheten att besökarna upplever AdSense-annonserna som mer seriösa. I varje fall upplevs dom annonserna mindre störande, den responsen har jag fått. CTR är bättre än någon annan variant av annonser som jag har provat. Så sammantaget: Jag kan inte se något som tyder på att besökarna skulle uppleva det som "billigt" med AdSense-annonser. Du får gärna utveckla varför du tror det.
Jo min sajt har för tillfället privata annonsörer, men den förra ägaren har inte lagt ner mycket tid på att göra dessa avtal lönsamma. Jag var däför orolig för att googlereklam skulle göra så att siten såg mindre professionell ut trots att jag bara tänkte använda mig utav det i en övergångsperiod. Kanske bättre med inget alls?

Jag jämför alltså googlereklam med privata avtal, och där finns min oro.

Jag håller med programmer om att tradedoubler är mycket värre än googlereklam.

magiana 2004-11-22 18:52

Eh, ursäkta en undran...

Vad är viktigast: Att sidan är hip, ser proffsig ut, är flashigt high-tech eller att den genererar inkomster?

Eller vad är viktigast av det här då: Att besökaren tycker sidan är lättnavigerad, informativ och saknar störande moment eller att sajtägaren får sina egna behov tillfredställda?

Jag vet iallafalll fall vad jag föredrar.

grazzy 2004-11-22 19:00

Det ena behöver väl knappast utesluta det andra.
Vad är ert problem? Hur många företag kan leverara bättre annonser än adsense? Jag har typ stt en nike-annons en gång som jag klickade på bara för att den var så jävla snygg. Resten kan jag nog säga rent ut sagt har varit skit.

Adsense är det klart bästa alternativet som jag ser det. Som webutvecklare har du full kontroll över hur annonserna skall se ut (färger, storlek), du kan dessutom placera dom precis vart du vill. Dom är slutligen förhoppningsvis relevanta till ditt innehåll.

Jämför med tex overture, tradedoubler eller all annan skenande kommersiell _skit_ som finns och som folk trycker ner i halsen på sina besökare.

Hur många "privata" annonsavtal resulterar i reklambyrådesignade annonser? Jag vet inte vad du driver för sida Micke04, men dina annonsörer bör ha en rätt stor reklambudget innan du får bättre annonser än med adsense.

Mina 2 öre.

Micke04 2004-11-22 19:17

Citat:

Originally posted by magiana@Nov 22 2004, 19:52
Eh, ursäkta en undran...

Vad är viktigast: Att sidan är hip, ser proffsig ut, är flashigt high-tech eller att den genererar inkomster?

Eller vad är viktigast av det här då: Att besökaren tycker sidan är lättnavigerad, informativ och saknar störande moment eller att sajtägaren får sina egna behov tillfredställda?

Jag vet iallafalll fall vad jag föredrar.

Jag utgår från antagandet att sidan är perfekt i alla avseenden utom just reklamen. Det är denna del jag diskuterar och jag är mycket nöjd av den input jag fått från min ursprungliga fråga. Min avsikt var att höra andras åsikter om det underbart smarta adSense.

magiana 2004-11-22 22:30

Citat:

Jag utgår från antagandet att sidan är perfekt i alla avseenden utom just reklamen.
Jag har inte sett din sajt så jag kan inte yttra mig i det fallet.

Däremot tycker jag att frågan ifall adsense "ser billig ut" är orelevant. (Min definition på "billig"= ser inte bra ut/fult.) Frågan borde ha varit "är adsense bra?/fungerar det?".

tnek 2004-11-23 03:42

nån mer som har problem med icke-riktad reklam på adsense just nu föresten? får på vissa sidor upp engelsk reklam som inte alls har med sidinnehållet att göra.. problemet är inte att det inte finns några relevanta sökord.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson