![]() |
Är detta rätt väg att gå?
Internetanvändare vet att skräppost och ofrivillig reklam, så kallad spam, är ett gissel. Nu anläggs moteld. Genom att skicka meddelandet "Make love not spam" till den som skickar skräpet vill Internetportalen Spray ges svar på tal. Resten finns här: http://www.expressen.se/index.jsp?a=196794 Thomas |
Ja, varje "moteld" mot dessa aggressiva spammare är förstås bra. Men man har ju annars fått lärt sig att aldrig svara på ett spam, då kommer det bara många fler, har det sagts, genom att avsändarna då får veta att det är en aktiv epostadress. Det vill väl kanske till att det organiseras lite på det här viset då, så att det blir en positiv effekt som överväger.
|
Det va nog det dummaste jag sett på länge.
|
Visst, det fungerar nog mot lilla bluff och båg-företaget som skickar ut sina mejl från en faktisk adress, men alla dessa spamrobotar då, vad säger det dem? Jo, den här adressen fungerade!
Ingen bra idé tycker jag. Regel nummer ett är att ta bort spam utan att öppna det. Ge inget sken av att brevet ens kommit fram. Röj. |
Oerhört fel väg att gå.
Först och främst så tror jag inte att användarens ISP eller "mottagande" ISP gillar belastningsattacker, och är servern i USA lär det ju komma stämningar. Sedan, går de på IP-adresser eller domännamn? Om de går på IP-adresser kan de ju relativt enkelt peka om domännamnet till en annan server. Om de går på domännamn så kan de ju acceptera lite ner-tid och peka om den till whitehouse.gov eller spray.se's servrar eller vad som helst, så att användarna utför attacker mot helt oskyldiga webbplatser. Jag tror/hoppas att detta projekt inte kommer vara så länge till. Det finns redan idag liknande som exempelvis öppnar en webbsida med frames, och en massa bilder från olika 411-sidor och liknande. Gillar inte dem heller, men det känns som att de har mer koll än vad spray någonsin kommer få. |
Dom skall inte maila tillbaka utan ladda sidorna som finns som länkar i breven. Det finns redan andra liknande projekt. Poängen är att genom att överlasta spammarens server kan han inte göra sina "riktiga" affärer samt att belasta hans serverhotell med onödig trafik så att han antingen får betala extra eller blir utslängd.
Problemet är väl att idioterna på spray (ja dom är riktiga retards hela bunten vad det verkar) inte fattat vad "An eye for an eye leaves the whole world blind" innebär. Jag tror inte att spray inser att dom antagligen bara orsakar mera problem för internet på det stora hela. All trafik måste tex gå över andras linor, de som använder programmet får sin lina belastad osv. Hur skall spray sköta säkerheten? Vad händer om någon knäcker deras hemmaknåpade (visual basic säkerligen) skräpsläckare och petar in http://www.spray.se/ som domän att bombardera? Jag kommer då iaf att skratta gott. |
Det stog om det i computersweden idag också, där var det nog lite mer korrekt info (inte förvånad, expressen är ju en kvällstidning), i CS framgår det att det inte är mail som skickas för att överbelasta spammaren. Jag tror ändå inte att det kommer lösa någonting, blir bara lite skrapning på ytan.
|
Jag kör det, kan väl inte skada iaf.
Jag har lyckats stoppa ett par idiotföretag på egen hand genom att spamma deras mailfomulär. Jag får iaf inga spam från dem längre, förmodligen har de väl slutat skicka mail till Sverige. Det känns rätt bra iaf. |
All onödig trafik som genereras, vem får betala för den?
Kan inte låta bli att tänka på kommentarerna efter en artikel i IDG om adslpriser eller dylikt, "allt är så dyrt, det borde vara gratis, telia monopol, felia osv.." Sluta generera skittrafik så blir det kanske inte så dyrt? Trafik kostar pengar - så lätt är det. Världen är full av idioter, Spray har nyligen anslutit sig till dem.. De har inte haft i åtanke att t ex ett webhotell eller dylikt kan drabbas väldigt hårt ekonomiskt av detta? Sluta agera gud Spray, det går inte att få fred på jorden. |
Citat:
Det här är på många sätt rätt väg att gå, om man sätter åt spamföretag ekonomiskt så slår man dem där det känns mest...... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:43. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson