WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bokföringsvärde på webbsida? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4001)

orreborre 2004-10-08 17:46

Jag läste igenom lite gamla trådar om värdering om websidor, men hittade inte det jag ville.
Om man arbetat mer eller mindre utan betalning under utvecklingen av siten, är det att försöka få tag på intresserade köpare och se vad dom skulle vara intresserade att betala för att få fram ett marknadsvärde då?
Går man sedan till en revisor och föreslår ett värde som han sedan godkänner?

Domänen ska inte vara inräknad, utan bara systemet och databasen.

Eller hur går man tillväga?

jonny 2004-10-09 01:03

Är du ute efter att anävnda den som apportegendom eller varför vill du ha den värderad?

orreborre 2004-10-09 10:32

Om jag skulle gå in i ett annat företag som delägare krävs jag på att få systemet värderat. :unsure:

jonny 2004-10-09 13:21

Aha, men då är nog inte en revisor bästa bedömaren.

Ett sätt som bör vara rätt fördelaktigt för dig är att skapa en kravspec på systemet - som systemet givetvis uppfyller. Därefter begär du in en offert baserat på den från någon av drakarna och använder den som grund för värdering.

orreborre 2004-10-11 12:43

Bör man inte kunna motivera värdet ytterliggare vid revisionen?
Är det ett ok sätt att få ett system värderat?

Johan G 2004-10-11 13:01

Bokföringsvärde och marknadsvärde är inte samma sak...
Vad är den ekonomiska livslängden ? vad är produktions-/inköpskostnaden ? är vad som är intressant vid en revision om nu inte dessa kostnader kostnadsförs direkt pga låg livslängd...
produktions- eller inköpskostnad minus beroende på avskrivingsmetod och livslängd och tid i bruk = bokfördingsvärde eller det bokförda värdet.

Marknadsvärde vad motsvarande kostar att köpa eller producera.

orreborre 2004-10-11 13:39

Citat:

Originally posted by Johan G@Oct 11 2004, 13:01
Bokföringsvärde och marknadsvärde är inte samma sak...
Vad är den ekonomiska livslängden ? vad är produktions-/inköpskostnaden ? är vad som är intressant vid en revision om nu inte dessa kostnader kostnadsförs direkt pga låg livslängd...
produktions- eller inköpskostnad minus beroende på avskrivingsmetod och livslängd och tid i bruk = bokfördingsvärde eller det bokförda värdet.

Marknadsvärde vad motsvarande kostar att köpa eller producera.

Ok, tack för att du klargjorde det lite för mig.
Jag ska alltså ta reda på marknadsvärdet och sedan ta det minus livslängd och tid i bruk?

Vad anses normalt som livslängd och tid i bruk för ett system?
Även databasen med alla medlemmar anses höra till systemet, ska man räkna med förväntad inkomst från dessa också?

Som ni kanske märker är jag inte ekonom ;)

Johan G 2004-10-11 13:52

Ska det värderas för att du skall gå ihop med någon så är egentligen bokföringsvärdet ointressant.
Hör efter vad ett företag i motsvarnde storlek som ditt tar för att bygga ett likadant system. + vad de kan kosta att få databasen med samma innehåll = marknadsvärde.

Att du tar motsvarande storlek på företag gör att de blir mer likt vid ev garantier och kreditvärdighet...

Sannolikt betals det mer för motsvarnde system hos ett börsnoterat bolag som är etablerat...

Vad gäller livslängd är nog brukaren dvs du bättre att svara på än vad jag är...

Du kan ju iof beräkna avkastningsvärde men det kräver mer uppgifter än vad ett marknadsvärde gör...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson