![]() |
Hejsan,
jag undrade ifall det är någon här inne som kan förklara fördelen med att ha en domänkontroller i ett nätverk på företaget? |
Man får en gemensam kontohantering och kan på så vis
mångfaldiga säkerheten och förenkla administrationen av t.ex. fil- och mapprättigheter. Använder du AD så kan du styra dina klienter via GPO:er som t.ex. tvingar på lösenordsskyddad skärmsläckare efter 15 min om användaren glömmer låsa sin skärm. Och mycket, mycket mer. |
Som KristianE säger, administrationen blir så mycket enklare bl.a. Dock ska man tänka till om man verkligen bara ska ha en domänkontrollant, då gäller det att ha ordning på backuperna och kunna klara av att göra en restore av system state. Det brukar de som kränger SBS till små företag glömma. Fast det är klart, det ger ju supportjobb.
|
Det är som KristianE säger en massa fördelar med att ha en domänkontrollant. Att ha flera för bättre säkerhet är bra med men onödigt för ett litet företag. Bättre med ordentligt uppsatta backuper av allt som man TESTAR att de fungerar då och då.
|
Allt handlar om hur stort företaget är och vilken kompetens finns, men central administration och styrning är fördelen.
Men i många fall så kan det bli en nackdel om du endast har enstaka datorer i ett litet företag. Även om jag tycker bättre om Netware än AD, alla fall AD som fanns med på Win2000. |
patrikweb:
Det har hänt en hel del sen Windows 2000.. Med Small Business Server 2003 och 2008 får mindre företag en alldeles utmärkt miljö. Spelar ingen roll om det bara är 5 klienter. Med den centrala administrationen via AD kommer du kunna göra underverk. Bara en sån grej som att centralt managera alla Windows- uppdateringar. Du får kontrollen på vad som släpps in och du får en möjlighet att hinna testa service packs innan användaren bara klickar "Installera". Jag kan varmt rekommendera AD. Minsta installationen vi gjort med SBS är 3 klienter och en server. Fungerar alldeles ypperligt och management-GUIt i SBS är riktigt enkelt att hantera. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson