![]() |
Har noterat detta fenomen flera gånger. Att någon driver en nischad och branschledande sida och får uttala sig i media och tycka till.
Ikväll handlade det om man skulle binda eller köra rörlig el till höst och vinter och vår egna Magnus A, som expert via www.Elprisguiden.se gav tips till tittarna (nog minst andra gången jag får tips om elpriser av Magnus på TV :) ) Nu till mina funderingar. Hur blir man expert? Hur hittar reportrar och journalister en (googlar de?) och vad ger sådan här exponering. Ger det bara fler framträdanden eller ger det business på riktigt? Vad säger du Magnus? |
Media söker och hittar, tror jag är en del av förklaringen.
För ett par år sedan blev jag totalt ner-ringd/mailad av media varje gång det var aktuellt med någon kamphundsfråga. De var helt övertygade om att jag var mr pitbull, en expert inom området med svar och lösningar på allt. Fick förklara en massa gånger att så inte var fallet. Hur? -Jo, genom att driva och äga ett par hemsidor inom området. Media översätter detta automatiskt som sakkunnig/expert. De har nog sina mallar i den grundläggande researchen. P.S. Såväl Strix Televison, Aftonbladet samt några lokala tidningar är medlemmar och frekventa besökare. |
Kommer ihåg att jag såg han pratade för någon månad sen i tv, kanske samma inslag?
|
Ujuj, nu får man inte vara anonym längre...
Själv tittar jag inte på mina inslag, går ut i köket när sambon tvunget ska kolla in dom, tycker inte jag gör mig alls på tv. Vet inte hur det gått till, men jag har ju skickat ut pressreleaser och ibland är det någon som nappar och hör av sig, och ibland ringer dom igen. Kan ju underlätta att man dels jobbat som journalist förut, så jag vet vad de är ute efter, och att elpriserna är ett område som engagerar många och därför är tacksamt. Sen tittar journalisterna på varandras program och läser varandra så det blir lätt att man ringer nån som redan varit med. Golden Rolodex kallas det för på engelska, den typ av lätt tillgänglig expert som oftast får uttala sig. Privatekonomerna på Nordea och SEB, Stefan Fölster på SN är typiska rolodexare inom all privatekonomi, Vilhelm Nordenackar och Sverker Nordlund på Konsumentverket var också säkra kort, jag har själv pratat med dom som journalist. Man får komma ihåg att alla inte vill eller kan umgås med journalister, så journalisterna är glada när dom hittar nån som tar sig tid. De vill gärna ha någon som är oberoende, och som pitbull skriver så tittar dom också på nätet och ser dom din sida utgår dom från att du kan din sak och att du kan formulera dig bra. Jag kanske inte är lika snabb på att förklara att jag egentligen inte kan något... Kamphundar var ju riktigt i ropet för ett par år sen, så du hade väl fullt upp. Var dom kritiska mot dej eller mer att du skulle förklara vad som var fram och bak på en hund? Tillägg: Som trafikdrivare är det rätt beskedligt. Vem sitter med lappen i knät och hinner skriva in domänamnet? Lite bättre kännedom blir det nog i det långa loppet. En direktlänk från en större tidning däremot, då pratar vi trafik, men det går över lika fort igen. |
Citat:
Deras drivkraft bestod mest i att sammanföra antagonister i bästa Jerry Springer -stil. Fler lyssnare/tittare/läsare genom motsättningar än genom dialog och samarbete i sakfrågan. (Vem vill titta på Robinson utan konflikter och intriger?) Jag avvecklade det hela eftersom det blev grisklippning av det hela. D.v.s. -mycket jobb och lite ull. |
Intressant intressant måste jag säga.
Jag har faktiskt aldrig blivit kontaktad trots att folk borde hitta mig inom åtminstone några områden om de googlar i alla fall :) Nästan så jag blir lite besviken nu. Inte för att jag är säker på att jag skulle ställa upp, men man blir ju glad när folk frågar hehe. |
Jag har snackat med tidningsjournalister ett par gånger som "expert" inom ett tekniskt område, med blandat resultat. Detta tack vare en speciell sida jag har. Mitt intryck är att det är mycket svårare än vad jag först trodde att det skulle vara. Det krävs nog en hel del övning innan man kan slappna av och göra det riktigt bra tror jag.
Det är dessutom inte självklart att få en länk eller liknande, även om de hittat mig via webben. Två gånger har jag titulerats "expert" men inget om varför eller något som ger mig något egentligt i utbyte. Tror att det är viktigt att skriva under artiklar osv. man skriver med sitt riktiga namn och göra det enkelt för dem att kontakt en personligen. På min sida som genererat några kontakter stå mitt namn som författare i anslutning till varje artikel, likt många nyhetssidor. Det gäller också att vara på hugget och ringa tillbaka eller svara på deras frågor snabbt. Det går inte att vänta några dagar, de har inte tid att vänta utan vänder sig då istället till någon annan. |
En sak är säker - det är bra mycket enklare att skriva en pressrelease än att bli intervjuad av en journalist! Sedan är det otroligt stor skillnad på journalister och journalister. De jag har haft mest kontakt med är IT- och affärspress och de skriver i princip bara positiva saker utan någon analys öht. :-)
|
De flesta journalister bygger upp ett nätverk av experter inom olika områden under sina år de jobbar.
Andra journalister kollar arkiven på den egna redaktionen för att se vem som uttalat sig i liknande frågor innan. Den tredje varianten är helt enkelt google för att se vilka namn som dyker upp. Jag blir uppringd i stort sett varje vecka gällande säkerhetsfrågor från olika journalister där jag pratat med de flesta innan. Ibland uttalar jag mig själv men oftast så hänvisar man vidare till någon kollega som är mer insatt i just det specifika ämnet och hjälper bara journalisten på rätt spår. Citat:
Gällande slagkraften media har så gjorde jag ett experiment för ett tag sedan där jag la upp en sajt (sikker heds tips . dk)på en helt ny domän och utan några inlänkar. Några timmar senare nämnde jag sajten en gång i förbifarten på DR P3 morgonprogram live radio. Resultatet blev: 147 unika första 30sec 159 unika total dag1 29 unika total dag2 8 unika totalt dag3 5 unika totalt dag4 |
Citat:
Men du vill ha TV-fame, jag förstår :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson