![]() |
Hej,
Jag har en del norska kunder som handlar, och några av dem vill då att vi skickar sakerna till strömstad och att de kommer och hämtar dem där. Varför vill de det? De slipper ju norsk moms (om de inte fastnar i tullen) men å andra sidan får de betala svensk. De slipper ju tull, men det bör ju inte vara så mycket. Sen blir ju frakten lite billigare, men å andra sidan måste de köra själva över gränsen. Eller har jag missat något? Mvh Erik |
Tullen ær inte så liten, jag bor sjælv hær i norge och benyttjar Droppoints nær jag kan. Finns en sådan i Strømstad. Många føretag vægrar också att skicka varor till Norge. Fe.x Campadre var det føretag som jag senast anvænda mig av som rætt å slætt vægrade att skicka hit.
|
Ok, tackar för informationen! Hur mycket kan tullen vara på? Finns det någon annan anledning till att du handlar så?
/R/ Kan man hitta den droppoint du använder online? Hittade inte när jag sökte. |
Vad jag förstår så skall man INTE betala moms, om man som Norsk köper en vara som levereras till gränsen (Svenska sidan) och där hämtas upp.
|
Coredev, du betalar inte moms, för att du ska betala moms i gränsen när du tullar varan.
|
D.vs det blir ju inte momsfritt för att du far över gränsen
|
Citat:
Vi debiterar norrmän svensk moms om paketet ska inom Sverige och själva föra det över gränsen själva förbi tullen för att undgå tullavgifter. |
Precis. Någon moms kommer alltid att betalas (så länge säljaren gör rätt för sig) så det borde falla bort som argument varför norskar vill ha det levererat till svenska gränsen.
|
som sagt, många företag vägrar skicka till norge, pga tullen, fe.x campadre angav som anledning att det var apdyrt utanför EU. (jag skickade då produkten till mina förändrar, som to med den ner).
|
Oavsätt vad som är rätt eller fel - Vet en massa företag som har som praxis att skicka momsfritt till svenska gränsen, där hämtar norrmännen upp paketen och de tullar knappast in momsen sedan. Jag kan tänka mig att dessa företagen inte har stenkoll på vad som gäller, men vad jag vet har de aldrig åkt fast för det.
Är inte reglerna på området både krångliga och otydliga? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson