WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   En domän (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=38250)

WeaZear 2009-08-01 21:10

Hejsan,

Har en domän (.se) i min ägo som var tänkt att bli en spelförening, men vi har lagt det lite på is.

För några månader sedan böt ett spelföretag namn och reggade samma namn som vi har dock .com

Nu vill de köpa upp vårt domän, som har 5 000 type-ins i månaden.

Vad är ett rimligt pris? 10 000 exkl +?

pitbull 2009-08-01 21:29

Beror på intressentens muskler till stor del. För ett välmående (kapitalstarkt företag) med verksamhet i Sverige så kan du med lätthet lägga till en nolla för .se-domänen, d.v.s. minst 100 000.

Googla och gräv, skaffa dig kunskap om företaget. Analysera och känn dig för.

WeaZear 2009-08-01 21:58

Citat:

Originally posted by pitbull@Aug 1 2009, 21:29
Beror på intressentens muskler till stor del. För ett välmående (kapitalstarkt företag) med verksamhet i Sverige så kan du med lätthet lägga till en nolla för .se-domänen, d.v.s. minst 100 000.

Googla och gräv, skaffa dig kunskap om företaget. Analysera och känn dig för.

Tack för ditt svar.

Vet att de har varit verksamma ganska länge, och har olika abonnemangsavgifter. Så antar att de plöjer in rätt mycket i månaden.

De är även verksamma i norden och andra länder i europa, men ska gräva lite, tack för tipsen :)

Edit
Kollade upp dem på Allabolag och där står de att företaget drog in 400 år 2007 men hade tillgångar på 2.2m

Och vad jag vet har sidan och deras nätverk vuxit rätt mycket det senaste året, så de har nog rätt goda tillgångar just nu, antar jag.

Får väl lämna ett prisförslag eller så kanske vi behåller.

pitbull 2009-08-01 22:30

Ingen orsak, du får bjuda på en fika när storkovan ramlar in :D

As always... Svara inte på några kronor/ören-frågor från intressenten. Be dem lämna bud och känn av deras verklighetsuppfattning.

En klassisk köptaktik brukar vara att lämna ett förstabud som motsvarar ungefär en 1/3-del av vad de egentligen är beredda att betala om det kniper.

Det är alltid en fördel som säljare att vara "lagom intresserad".

Magnus_A 2009-08-02 09:49

Beror lite på hur varumärkessituationen ser ut. Har din tilltänkta kund någon varumärkesregistrering som påminner om ditt domännamn?
Även om en sådan registrering inte finns på svensk- eller EU-nivå så kan med tiden varumärket bli inarbetat genom marknadsföring med mera.

Om de har rätten till varumärket antingen genom registrering eller inarbetning så hamnar du i ett väldigt mycket sämre läge. Om du promotar andra spelbolag (t ex genom Adsense) på den domänen kan du riskera marknadsdomstolen och även om utgången är oviss har du inte alltid råd att ta en sån process med de kostnader det innebär.
Detta innebär också att du antagligen har svårt att sälja domänen till konkurrerande spelbolag. De får nämligen inte promota sig via sin konkurrents varumärke, och alltså kan de inte utnyttja domänen fullt ut.

Om du har ett innehåll där du inte promotar konkurrenter utan håller på med andra grejor är det grönare.
Normalt sett ska ett sådant läge inte medföra någon rätt att överföra domänen via ATF, men det finns utslag som går åt olika håll där, och med Monique Wadstedt som eventuell tvistlösare så vet jag inte om utgången är helt självklar.

Så kontrollera varumärkessituationen innan du ger dig in i något, och framför allt innan du tar in annonser för andra spelbolag, är mitt råd.

WeaZear 2009-08-02 13:53

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Aug 2 2009, 09:49
Beror lite på hur varumärkessituationen ser ut. Har din tilltänkta kund någon varumärkesregistrering som påminner om ditt domännamn?
Även om en sådan registrering inte finns på svensk- eller EU-nivå så kan med tiden varumärket bli inarbetat genom marknadsföring med mera.

Om de har rätten till varumärket antingen genom registrering eller inarbetning så hamnar du i ett väldigt mycket sämre läge. Om du promotar andra spelbolag (t ex genom Adsense) på den domänen kan du riskera marknadsdomstolen och även om utgången är oviss har du inte alltid råd att ta en sån process med de kostnader det innebär.
Detta innebär också att du antagligen har svårt att sälja domänen till konkurrerande spelbolag. De får nämligen inte promota sig via sin konkurrents varumärke, och alltså kan de inte utnyttja domänen fullt ut.

Om du har ett innehåll där du inte promotar konkurrenter utan håller på med andra grejor är det grönare.
Normalt sett ska ett sådant läge inte medföra någon rätt att överföra domänen via ATF, men det finns utslag som går åt olika håll där, och med Monique Wadstedt som eventuell tvistlösare så vet jag inte om utgången är helt självklar.

Så kontrollera varumärkessituationen innan du ger dig in i något, och framför allt innan du tar in annonser för andra spelbolag, är mitt råd.

Hej, tack för ditt svar.

Det var just det jag var lite orolig för, har dock sökt på PRV och hittade inget där.
Har inga annonser på domänen idag, har inget innehåll på den faktiskt.
Hade lite reklam till mina andra sidor innan, men genererade inte särskilt stor trafik. Så jag har redirectat den till deras .com adress istället, så de förlorar ju inget på det heller.

ztream 2009-08-02 14:04

Att redirecta den till deras sida är inte smart om du vill behålla domänen i en ATF-tvist...

Uppenbar brist på berättigat intresse, samt erkännande av deras inarbetade varumärke. Boom you loose :)

WeaZear 2009-08-02 14:29

Citat:

Originally posted by ztream@Aug 2 2009, 14:04
Att redirecta den till deras sida är inte smart om du vill behålla domänen i en ATF-tvist...

Uppenbar brist på berättigat intresse, samt erkännande av deras inarbetade varumärke. Boom you loose :)

Så vad ska jag göra?

Ska jag lägga upp den sidan vi tänkte från första början?

ztream 2009-08-02 14:56

Ja, det är betydligt bättre än vad du gör nu om de blir fientliga och vill ta domänen för 10 papp via ATF.

Sedan beror det på vad du har på sidan. Är det direkt konkurrerande så är det också en dålig idé men en blogg om något du tycker är trevligt som inte har som syfte att renommésnylta är en bra lösning.

WeaZear 2009-08-02 17:52

Citat:

Originally posted by ztream@Aug 2 2009, 14:56
Ja, det är betydligt bättre än vad du gör nu om de blir fientliga och vill ta domänen för 10 papp via ATF.

Sedan beror det på vad du har på sidan. Är det direkt konkurrerande så är det också en dålig idé men en blogg om något du tycker är trevligt som inte har som syfte att renommésnylta är en bra lösning.

Okej, jo du har rätt.

Lägger in vår loggo istället så det inte blir tjafs senare!

Tack så mycket för att du sa till!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson