![]() |
Hej! Jag driver nu cirka 15 reseguider som alla ligger hos Loopia. Startade upp mest för jag älskar att skriva och tycker det är kul med reseguider. I princip så kan jag inte mycket om programmering etc, så tekniken bakom mina sidor är inte direkt bra. Men man skall ju inte vara rädd för att ge sig in på något nytt bara för man inte kan det, eller hur?
Nu har jag ett webbhotell med 15 sidor som är uppe. Jag har en MySQL-databas som för närvarande tar 17/200 MB. Och har FTP kvota på 112/500 MB. Hur skall jag nu tänka när jag skall lägga upp nya reseguider. Skall jag bara fortsätta som vanlig då jag verkar ha bra med utrymme kvar? eller skall man göra ny MySQL databas? Tacksam för hjälp, kanske dum fråga. |
Vi kör varje sida i en egen databas, men det är helt valfritt.
Är det stora siter med mycket trafik kanske det vara bra att ha flera databaser men annars är funkar det bra med att ha allt i samma. |
Tror att Loopia tar ganska bra betalt för extra databaser. Kör med prefix så länge (XXX_tabell) och kör alla tabeller i samma data.
Se till att baravälja databas etc i en configfil eller funktion så går det snabbt att splitta ut sidorna på flera databaser i framtiden. |
Glöm inte att ta egen backup! Gäller både filer och databas.
Räkna inte med att webhotell kan återställa någonting*. *Förbered dig på det värsta så får du inga överraskningar.. |
Citat:
|
Rent praktiskt hur löser jag back upen. Kan inte så mycket om det där. Mycket tacksam för all hjälp jag kan få. Jag inriktar mig mest på innehållet och älskar att göra det medan jag tror det annars är precis tvärtom här annars.
|
Ett förslag är:
http://www.phpmybackuppro.net/ Jag har inte hunnit prova den än men jag har läst mycket bra om den. |
Via FTP så laddar du hem alla filer regelbundet
(efter förändringar). Databasen dumpar du via något plugin som borde finnas för Wordpress. Har du tillgång till PHPMyAdmin kan du köra en manuell backup därifrån. |
Eller så väljer du ett webbhotell som har ordentliga backuprutiner.
|
dmdpageup: Man tjänar _alltid_ på att ha egna backups, oavsett om webbhotellet lovar guld och gröna skogar eller ej.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:17. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson