WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Posten och sommartid (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37905)

lunarmys 2009-07-14 11:23

Är det bara vi som råkar ut för att otroligt många fler paket försvinner under sommartid?

Antagligen för att Posten anställer sommarvikarier som antingen snor eller lägger paket fel.

Hur gör ni andra? Har ni någon deal med Posten om att ni får mycket större rabatt under sommaren, som kompensation för bortfallen? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och hoppas på att sommaren är över snabbt.. ?

Fredrik.an 2009-07-14 13:30

Låter som ett jobbigt problem, vi skickar med DHL, där har vi inte märkt några problem!

ztream 2009-07-14 14:00

Hehe kompensation för brev? :)

De skulle skratta åt mig om jag sa det...

Jag bitar i den sura citronen... :(

SweCat 2009-07-14 14:59

Kör med schenker, märker ingen skilnad

ztream 2009-07-14 15:23

Fast pratar inte Lunarmys om ospårbara brev och ni om spårbara försändelser? Det är ju lite skillnad :)

lunarmys 2009-07-14 15:24

Det pratar han absolut om. Jag som uttryckte mig lite otydligt.. :-/

ztream 2009-07-14 15:27

Iaf jag har inte märkt supermkt skillnad just denna sommar än men tidigare år har jag fått dubbelt så mycket strul. Men det kan bero på ganska mycket:

1. Sommarvikarier på sorteringen
2. Sommarbrevbärare
3. Folk är på semester, beställer till fel ort, till en ort de inte finns skrivna (så de kan inte dela ut brevet) osv.

Så det är inte bara posten, men säkert 75% :)

Och det går inte att reklamera, man kan bara gnälla men jag tror inte de registrerar det precis... men jag gör reklamationer ibland på brev också bara för att de ska se det i sin statistik.

SweCat 2009-07-14 15:57

Aha, det missade jag. Vi kör numer bara spårbart

Gustav 2009-07-14 18:37

Det är värre under sommaren. Deras utlämningsställen börjar även att ge bort postförskott, utan att ta betalt.

Värt att nämna är att nästan alla försändelser når kundens utlämningsställe. Det är avin som inte kommer fram. Jag har nu 2-3 kunder dagligen som inte får någon avi för skrymmande brevpost eller brevpostförskott. Det är ett enormt problem. Det hjälper inte att klaga, men jag tycker ändå att man ska göra det. Posten själva vill nämligen inte erkänna att det finns ett problem, utan tror att det på det hela taget fungerar bra. Vilket det inte gör.

Posten hanterar miljontals försändelser varje månad och har många anställda. Om en person i kedjan gör fel så faller allt. Därför är det lätt att tycka att man måste räkna med problem om man skickar mycket post. Men det går inte att bortförklara problemen med att lågavlönade arbetare på golvet gör ett dåligt jobb. Det är cheferna och ledningen på Posten som bär hela ansvaret. Det är upp till dem att utarbeta rutiner och system som gör att det fungerar, även om en omotiverad arbetare gör fel. Posten bör (måste) se över hela kedjan och ifrågasätta sina egna arbetsmetoder. Gör om, gör rätt.

Även om det blir värre på sommaren så är det inte bra under övriga året. Det bör tilläggas.

tartareandesire 2009-07-14 19:02

Jag tror inte det är så att cheferna har dåligt omdöme, de är nog väl medvetna om bristerna men de väljer det billigaste alternativet i bästa kommunanda och konkurrensen på det området är ju inte direkt enorm.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson