Citat:
Originally posted by gummianka@Jul 7 2009, 08:40
Det där liknar diskussionen för ett tag sen om kostnaden för försvaret att nå ut till sina anställda. 500.000.000 / 9.000.000 blir 55kr per invånare, vilket jag nästan tycker är lite, och i alla hänseenden rimligt. Vi har ett politiskt system som inte bygger på privata bidrag/donationer på samma sätt som man har i t.ex. USA, vilket jag personligen tycker är sunt (tror jag).
Hur långt kommer du själv på 55kr om du t.ex. ska marknadsföra ditt företag? Vad kostar det t.ex. att trycka upp och skicka ut ett reklamblad i 4-färg...
|
(Ja jag vet att du hatar mig.)
Citat:
Hur långt kommer du själv på 55kr om du t.ex. ska marknadsföra ditt företag?
|
Vad menar du med att jämföra din utslagning per medborgare med åtskilliga miljoner per parti? Hur som helst, nu är ju inte mitt privata företag och ett politiskt (skattefinansierat) parti riktigt samma sak, eller hur?
Ser även att kommunernas och landstingens partistöd uppgick till ca 500 miljoner (år 2005, http://www.skl.se/artikel.asp?A=33967&C=5291). Det lär ju ha ökat sedan dess. Så totalt pratar vi 1-2 miljarder årligen. Sen får väl ungdomsförbund och andra mer eller mindre politiska organisationer (unga örnar, abf, etc.) yttligare bidrag.
Förbaskat OT, sorry trådskapare.
|