WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Fraktkostnader vid returer (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37558)

Henke76 2009-06-23 22:32

Vi bjuder på frakten när kunden handlar för ett visst belopp. För dessa artiklar skriver vi att vi "bjuder på frakten. Vad gäller då om kunden väljer att returnera varan. I min värld borde det vara så att kunden inte köpt något och därmed ska vi inte heller står för fraktkostnaden dvs vi kan debitera frakten av kunden. Vad säger ni?

allstars 2009-06-23 22:37

Det brukar låta att kunden få stå för frakt till leverantör/ÅF men att återfrakten betalas av leverantör/ÅF.

Många gör så iaf och det känns juste.

Henke76 2009-06-23 22:54

Du menar att om kunden ångrar sig så betalar ni returfrakten? Jag förstår inte riktigt det resonemanget. Ingen fysisk butik betalar mina kostnader ifall jag väljer att åka tillbaka till butiken och lämna tillbaka produkten jag köpt några dagar tidigare.

Gäller det fel på en vara eller att varan inte uppfylt löften så är det givetvis ett helt annat läge. Då får man som butik förstås stå för hela kalaset.

allstars 2009-06-23 23:18

Jag tänkte inte på ångerrätt. men det kan väl tillämpas på det vis jag tänkte.

Ni skickar till kund, om kund åberopar ångerrätt, reklamation eller annat skall Kund betala frakt tillbaka till er. Om Kund har rätt gällande reklamation eller har rätt gnm garanti till en utbytesprodukt betalar Ni frakt tillbaka till kund.

JohanssonHenrik 2009-06-24 13:04

Citat:

Vi bjuder på frakten när kunden handlar för ett visst belopp. För dessa artiklar skriver vi att vi "bjuder på frakten. Vad gäller då om kunden väljer att returnera varan. I min värld borde det vara så att kunden inte köpt något och därmed ska vi inte heller står för fraktkostnaden dvs vi kan debitera frakten av kunden. Vad säger ni?
Om du bjuder kunden på frakten har du ingen rätt att i efterhand kräva pengar för den. Den har ju ingått i priset så att säga. Det enda du kan kräva är att kunden betalar för returfrakten.

jonny 2009-06-24 17:27

Och det som är snyggast och ger mest goodwill är att stå för returfrakten också.

Lindahl 2009-06-24 19:14

Citat:

Originally posted by allstars@Jun 23 2009, 23:18
Jag tänkte inte på ångerrätt. men det kan väl tillämpas på det vis jag tänkte.
Ni skickar till kund, om kund åberopar ångerrätt, reklamation eller annat skall Kund betala frakt tillbaka till er. Om Kund har rätt gällande reklamation eller har rätt gnm garanti till en utbytesprodukt betalar Ni frakt tillbaka till kund.

Om reklamationen är befogad får du som säljare även betala kundens fraktutgift.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson