WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Företaget ljuger att dom betalat fakturan (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37359)

Blabarsappa 2009-06-11 07:56

Jag utförde en tjänst åt ett företag i ett annat EU-land och skickade en faktura. Detta var ungefär två månader sedan och jag har fortfarande inte fått betalt som jag skulle via wire transfer.

De hävdar dock bestämt att de har betalt och får mig att framstå som kriminell...

Hur ska jag göra nu?

najk 2009-06-11 07:58

Be om ett kvitto på betalningen och ring banken och fråga efter den överföringen, med hjälp av kvittots detaljer.

eliasson 2009-06-11 10:45

Be om verifikationsnummret på överföringen, och kontakta sedan banken de skickade genom - och därmed får du reda på precis vad som hänt.
Låter som fula fiskar.

Anders Larsson 2009-06-11 22:45

Det kan ju faktiskt vara sant, så "köp deras historia" åtminstånde mot dem, och be om uppgifter så att du kan verifiera/spåra betalningen.

patrikweb 2009-06-11 22:57

Har haft problem med utlänska betalningar med, har en kund som har en autobetalning varje månad. Som helt sköts automatiskt, sedan kom det inte pengar på flera månader.

Då hade banken lyckas på något konstigt sätt ändra siffrorna i mitt kontonr bara så där, ingen ville ta ansvar för det.

SEB hävdade att pengarna gått tillbaka till banken(kunden), den utlänska kunden och banken hävdade att inga pengar kommit tillbaka.

Alla skyllde på varandra. Inte löst ännu.

Xamda 2009-06-11 23:02

Om du inte orkar driva det själv har du kanske ett avtal redan idag med ett svenskt inkassobolag? De flesta har utlandsinkasso och det funkar fint inom hela EU.

Blabarsappa 2009-06-12 14:38

Tack för goda råd! Jag skulle precis maila dem, men mailet studsade. Riktigt skumt minsann... nu har de nog dragit ur pluggen helt.

Jag har inget avtal med inkassobolag... tror faktiskt jag skiter i det och går vidare....

rudberg 2009-06-12 15:17

Citat:

tror faktiskt jag skiter i det och går vidare
Himla tråkigt, men tror att det ibland är bäst så och sedan bara ta förskottsbetalning i framtiden.

Har också gjort misstaget att inte begära förskottsbetalning av kunder i utland. Av 10 första kunderna betalade inte 7 st.

Efter några tusenlappar i inkassokostnader senare ville vi minska de omkostnaderna och då kom vi överens om att låta inkassoföretag få 50% av summan om de drev in något (inget annars), då fick vi in 50% av ETT av dessa 7 uppdrag, inget mer.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson