WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Crystone vs Loopia vs Binero ang domänparkering (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37178)

mikli850 2009-06-02 07:03

Jag har alltid kört Loopia för domäner, för att det har fungerat bra.

Nu har jag börjat samla på mig ett antal hundra domäner och därför så funderar man på att hitta bästa priset.

T.ex. så får jag .com för 49 på binero (59 på loopia) och 86,25 för .se på crystone (99 på loopia och binero)

Om det inte är någon större skillnad på att administrera sina domäner på loopia/crystone/binero så väljer jag hellre det billigaste alternativet.

Så jag är tacksam för feedback om det finns några nackdelar hos crystone och binero för att administrera domänerna.

Om jag t.ex. vill flytta ett stort gäng .se domäner, kan det ställa till med några problem. T.ex. göra att mina webbsidor blir onårbara ett tag (för att dnsinfon behöver uppdateras).

Kör idag oderland som webhotell för mina domäner.

MVH Micke

hnn 2009-06-02 08:07

Bineros DNS hantering suger rejält.

Den lever sitt eget lilla liv samtidigt som dom inte stödjer IP nummer till DNS servrarna

JonathanS 2009-06-02 09:33

Det är en större skillnad mellan dessa tre aktörer vad det gäller domänhanteringen. Crystone använder ett system som heter PEM, medan både Binero och Loopia har egenutvecklade system. Med tanke på mognad, funktionalitet och smidighet så skulle jag, om jag hade en massa domäner och bara var intresserad av dessa tre aktörer, välja Loopia.

Spindel 2009-06-02 09:51

Den största fördelen med Loopia är också att de är riktiga ombud till de största domänerna medan Binero kör via eNom. Jag kommer ihåg att när jag flyttade en domän till Binero krånglade det en hel del och förklaringen blev sedan att eNom hade ändrat någonting som Binero inte visste om. Sådana bekymmer har man inte hos Loopia.

Nu har jag alla domäner hos Loopia. Tycker att de är överlägsna de flesta, även utländska ombud.

BjörnJ 2009-06-02 11:37

Jag tycker LoopiaDNS är trevlig, men när det gäller webbhotell föredrar jag nog Binero, men det återstår att testa mer eftersom jag bara har haft Binero som webbhotell i en dag. (Jag har dock haft Binero för några domäner sedan förra sommaren.) Jag tycker dessutom att det verkar som om Binero utvecklas mycket snabbare än Loopia. Loopia har väl sagt i ett par år åtminstone att de ska byta ut sin kontrollpanel för webbhotell, men inget har hänt än.

En ganska viktig grej är att Loopia tycks inte förnya domänerna förrän sista dagen, även om man har betalat till Loopia i väldigt god tid för att kunna känna sig säker. De vill väl hålla på pengarna så länge som möjligt. Enligt mailsvar från Binero så förnyar de domänerna direkt när de får betalningen från kunden. Om det stämmer får jag se i juli.

Jag tycker att Crystones kontrollpanel känns väldigt rörig. Dessutom är Crystone fortfarande skyldig mig pengar för två domäner som de misslyckades registrera i december. Jag har mailat flera gånger utan att få svar.

http://www.crystone.se/privat/domaennamn.aspx
Citat:

Vid förnyelse av domännamn tillkommer en förnyelseavgift på 55 kronor (exkl. moms) per domännamn för alla domäntyper förutom .SE som inte har någon förnyelseavgift.

D.v.s. t.ex. .com kostar 56 kr första året och 125 kr andra året, om jag förstår rätt.

Angående förnyelse av .se-domän hos Crystone, kan någon bekräfta att det kostar 86 kr även då?

eng3l 2009-06-03 13:59

Hej,

Vi är medvetna om att vår kontrollpanel kan kännas lite rörig för kunder med många domäner och höga krav på administration. Därför har vi själva utvecklat en egen domänhanterare som jag tror kan passa dina behov. Om du skickar mig dina uppgifter i ett PM så kan jag skapa ett konto åt dig!

BjörnJ:

Förnyelsen år två kostar 99:- exkl moms.

Angående domänerna vi skulle vara skyldig dig pengar för, skicka mig namnen på domänerna i ett PM så skall jag kika hur det ser ut och betala tillbaka pengarna!

Jan 2009-06-03 16:32

Jag använder Loopia för domäner. Tycker det fungerar klockrent. Gillar deras tjänst där man i förväg kan sätta in pengar och så dras det vart efter. På så sätt slipper man alla fakturor samt rädslan för att glömma bort en förnyelse.

Kan inte minnas att jag har haft några större problem med Loopia över huvudtaget.

Använder dock inte dom som webbhotell.

Crystone skulle jag aldrig rekommendera. De är riktigt dåliga. Fick dom efter att neno blev uppköpta. Höll på att bli av med en av mina domäner pga deras strul med fakturor. Får även en massa påminnelser om att jag ska betala mitt webbhotellskonto där trotts att jag sa upp det och flyttade där ifrån för snart ett år sedan.

Så de verkar ha väldiga strul på sin ekonomiavdelning.

Binero har jag bara testat lite lätt någon gång när de erbjöd gratis domäner. Har inget negativt att säga om dom efter det testet men jag föredrar ändå Loopia för domäner.

Tobab 2009-06-03 19:22

Citat:

Originally posted by mikli850@Jun 2 2009, 06:03

T.ex. göra att mina webbsidor blir onårbara ett tag (för att dnsinfon behöver uppdateras).

Byter du inte dns:er så blir det inga problem.

Dns:erna är samma som innan när du gör en transfer.

bennysnail 2009-06-04 11:10

Jag är riktigt nöjd med Binero, det har funkat bra.

tartareandesire 2009-06-04 19:08

Både Binero och Crystone lämnar en hel del att önska när det gäller DNS-hanteringen så är det främst detta du är ute efter så är Loopia det överlägset bästa alternativet utav dessa tre i nuläget. Gäller det webbhotellkonto så är det en helt annan femma.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson