WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   När får man kvitta momsen? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3710)

Infocore 2004-09-16 18:33

Eftersom man nu i början av sin verksamhet kanske inte har världens mest enorma kassa så känns ju detta med avdrag fruktansvärt viktigt. Det jag undrar är om man kan göra avdrag när man vill? Kanske inte JÄMT men om man har massa moms man kan kvitta mot och är nystartad och måste göra viktiga investeringar borde det väl gå?
Vanligtvis gör man väl det vid deklerationen o så men, som sagt.

Johan G 2004-09-16 21:33

Citat:

Originally posted by Infocore@Sep 16 2004, 18:33
Eftersom man nu i början av sin verksamhet kanske inte har världens mest enorma kassa så känns ju detta med avdrag fruktansvärt viktigt. Det jag undrar är om man kan göra avdrag när man vill? Kanske inte JÄMT men om man har massa moms man kan kvitta mot och är nystartad och måste göra viktiga investeringar borde det väl gå?
Vanligtvis gör man väl det vid deklerationen o så men, som sagt.

Redovisar du moms månad/år ?
Om du reddovisar per månad är de inga problem, då får du tillbaka när du skickat in momsdeklarationen, annars i samband med slutskatten. Går ju iof ringa o ändra till redovisning per månad...

Robert 2004-09-17 10:47

Tar mig friheten att utöka frågan lite =):

Om man väljer att skjuta på momsen (avdrag) till nästa år (vilket jag har förstått att man kan): hur görs detta i bokföringen? Momsen bör väl ligga kvar till nästa kalenderår på något sätt?

Jag menar alltså avdrag. Firman är EF, och inne på sitt 2:a år.

Johan G 2004-09-17 10:57

Citat:

Originally posted by Robert@Sep 17 2004, 10:47

Om man väljer att skjuta på momsen (avdrag) till nästa år (vilket jag har förstått att man kan): hur görs detta i bokföringen? Momsen bör väl ligga kvar till nästa kalenderår på något sätt?

Varför ge SKV kredit???
Den skall i så fall ligga som fordran (1650)
Däremot får den inte vara kvittad dvs, utgående momsen får inte ligga kvar där utan endast avdragsgill ingående moms...

walter 2004-09-17 14:57

Om man har enskild firma det väl ganska ovanligt att man i början av sin verksamhet redovisar per år? det måste man bara vid omsättning över 1milj, om jag inte missminner mig.

Johan G 2004-09-17 15:13

Citat:

Originally posted by walter@Sep 17 2004, 14:57
Om man har enskild firma det väl ganska ovanligt att man i början av sin verksamhet redovisar per år? det måste man bara vid omsättning över 1milj, om jag inte missminner mig.
Du menar tvärtom redovsining per månad gör man bara om man har en omsättning över 1 milj, om man inte begär att få redovisa per månad...

guran 2004-09-25 11:30

Vid redovisning per år är det normalt att du betalar in överskottet på din beräknad utgående moms minus ingående moms.

Om detta variarer mycket, så kan du skicka in preliminärar deklarationer. Det kanske visar sig att du några månader framåt inte alls kommer att ha de inkomster du räknade med. Skicka då in en ny preliminär deklaration, så räknar skatteverket om vad du skall betala in per månad.

Den kan till och med visa sig vid en sådan omräkning att du har betalt in för mycket i skatt och moms och då får du direkt tillbaka pengar från skatteverket.

Vid nystart måste du även upplysa skatteverket om när du kommer att ha dina inkomster. Räknar du med att inte ha några inkomster det första halvåret eller kommer att ligga på minus då, så kommer skatteverket inte att påföra dig någon skatt eller moms. Du kan sålede skjuta inbetalningarna på framtiden.

Johan G 2004-09-25 11:53

Citat:

Originally posted by guran@Sep 25 2004, 11:30
Vid redovisning per år är det normalt att du betalar in överskottet på din beräknad utgående moms minus ingående moms.

Om detta variarer mycket, så kan du skicka in preliminärar deklarationer. Det kanske visar sig att du några månader framåt inte alls kommer att ha de inkomster du räknade med. Skicka då in en ny preliminär deklaration, så räknar skatteverket om vad du skall betala in per månad.

Den kan till och med visa sig vid en sådan omräkning att du har betalt in för mycket i skatt och moms och då får du direkt tillbaka pengar från skatteverket.

Vid nystart måste du även upplysa skatteverket om när du kommer att ha dina inkomster. Räknar du med att inte ha några inkomster det första halvåret eller kommer att ligga på minus då, så kommer skatteverket inte att påföra dig någon skatt eller moms. Du kan sålede skjuta inbetalningarna på framtiden.

Är väl i så fall bättre att inte vara så optemistisk vid skatte o avg anm, och sedan ändra när intäkterna kommer...

Annars finns ju en risk att näringsverksamhet inte föreligger under de första månaderna...

Inkomst är ju inte = vinst ;)

Björn 2004-11-27 02:36

Citat:

Originally posted by Robert@Sep 17 2004, 10:47

Om det går att göra så blir det en interimsfodran. (upplupen skatt)... (skuldkonto, ökar i kredit)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson