![]() |
Mitt problem: På sajten jag arbetar med är det vanligt förekommande att det finns två eller fler länkar till samma resurs på samma sida.
Exempel: På sidan X finns två länkar till sidan Y. Eftersom URL:en till Y är den samma så kan inte statistikverktyget särskilja var på sidan jag klickar (I detta fall i vänstermenyn eller på själva satsytan) när jag kollar klickmappingen. Jag tänkte försöka lösa detta genom att lägga till unika parametrar i URL:arna. Låter det som en bra idé? Och vad heter detta rent tekniskt, utvecklarmässigt? URL-rewriting verkar mest handla om att gör länkarna SEO? Jag behöver en term så att jag kan söka på nätet för att lära mig mer. Mvh Jesper |
det är ju samma sida, så varför olika statistik?
Sätt upp "mål" istället kolla statistiken vilken sida man kom till innan sida Y. |
Tror inte det kallas för nåt speciellt, men det är mycket vanligt att man gör just sådär på landningssidor för att få reda på vilken del av sidan, paragraf eller länktext som det klickas mest på. Väldigt nyttig information att samla på sig, speciellt om hela målet är att "tvinga" fram ett klick.
|
Citat:
Jesper |
om du använder Analytics kan du sätta upp "mål" som sagt. Lätt och smidigt. Använd annars querystrings
|
Om man använder olika länkar till samma sida kan väl PR spridas mellan de olika länkarna? Vilket inte är så bra. Dessutom vet man ju inte vilken länk som kommer att finnas i SERPen. Om statistikfunktionen inte är tillräckligt smart kanske den räknar besökare som kommer via Google som att någon klickat på en viss länk, om parametern finns med i URLen.
Kanske kan lösas med canonical. Lägg in detta i head: <link rel="canonical" src="http://www.domän.se/permalink/" /> Här är en intressant video: http://www.google.com/support/webmas...&answer=139394 |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson