WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   betalning-föreläggande = rättegång (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3696)

Laptopbutiken 2004-09-15 23:20

Jag har en fodran på kund som vägrar betala. Gällande datorpaket Jag har gjort en anmälan om betalningföreläggande. Kunden har bestridit den till fullo. Kunden har handlat av mig förut. De har aldrig förnekat att de mottagit varan och nu svarar de inte på mina brev eller fax.

Nästa instans är att ta det till tingsrätten.. eftersom fodran understiger ett halvt basbelopp, (~6200kr) så är den inte högprioriterad. Bevisbördan ligger på mig.

Vad krävs det i form av bevisning? Jag har Faktura, kollinummer till paketet som gick med posten, samt E-post med beställningen.

Jag vet att företaget inte är ärliga och det finns en risk att de kommer att upphöra med verksamheten.
företaget i fråga är

***********

Hur lång tid tror ni att det tar innan det tas upp i tingsrätten?

Johan G 2004-09-16 07:18

Citat:

Originally posted by Laptopbutiken@Sep 15 2004, 23:20
Jag har en fodran på kund som vägrar betala. Gällande datorpaket Jag har gjort en anmälan om betalningföreläggande. Kunden har bestridit den till fullo. Kunden har handlat av mig förut. De har aldrig förnekat att de mottagit varan och nu svarar de inte på mina brev eller fax.

Nästa instans är att ta det till tingsrätten.. eftersom fodran understiger ett halvt basbelopp, (~6200kr) så är den inte högprioriterad. Bevisbördan ligger på mig.

Vad krävs det i form av bevisning? Jag har Faktura, kollinummer till paketet som gick med posten, samt E-post med beställningen.

Jag vet att företaget inte är ärliga och det finns en risk att de kommer att upphöra med verksamheten.
företaget i fråga är

*********

Hur lång tid tror ni att det tar innan det tas upp i tingsrätten?

Lämna så mycket underlag du har för att kunden mottaget och beställt varan, kan du få tag på kundens kvittering av mottagandet också så är det bra.

Vad är det kunden bestrider ?
Att han inte fått varan, fel på varan ?

Lite svårt att ge dig någon argumentation när du inte lämnar vad du skall argumentera mot...

Tideninnan det kommer upp/avgörs i TR är olika i landet, kan ta tid..

Storen 2004-09-16 08:57

Tråkigt det där...

Nu är det som det är , men om man är medveten om att företaget inte sköter sig, så gör man inga affärer utan kontant betalning... ;)

Laptopbutiken 2004-09-16 12:56

Kunden bestrider till fullo.. dvs.. de anser att min anmälan inte har någon som helst grund.
De har i mail inte förnekat att de mottagit varan utan sagt att de ska betala, men ej gjort det.
Jag gissar att deras ända syfte är att dra ut på tiden och få mig att lägga ned stämningen.
De har muntligen och i e-post lovat betalning för flera månader sedan, men de fullföljer inte sina löften

Företaget svarar i nuläget inte på mina samtal eller brev

Johan G 2004-09-16 14:12

Citat:

Originally posted by Laptopbutiken@Sep 16 2004, 12:56
Kunden bestrider till fullo.. dvs.. de anser att min anmälan inte har någon som helst grund.
De har i mail inte förnekat att de mottagit varan utan sagt att de ska betala, men ej gjort det.
Jag gissar att deras ända syfte är att dra ut på tiden och få mig att lägga ned stämningen.
De har muntligen och i e-post lovat betalning för flera månader sedan, men de fullföljer inte sina löften

Företaget svarar i nuläget inte på mina samtal eller brev

Bestrida i så fall måste ju vara att det är något fel på varan, men sannolikt är det som du säger dra ut på tiden och återkallande av stämning.

Lämna allt du har till som underlag till stämningen, du får ju svara på deras svar sedan ;)
Då är det lättare att bemöta det om de nu inte är en jubelidiot vilket i så fall säkert TR genomskådar...

Lycka Till!!!

guran 2004-09-16 15:29

Du kanske skall göra en polisanmälan för bedrägeri. Om företaget kände till att de inte kunde betala för varan när de beställde den, då är det ett bedrägeri.

Lite tuffare åtgärder kan sättas in mot företaget om polisen driver ärendet.

Du kan även begära kvarstad mot företaget. Då går kronofogden in och försäker säkra upp deras inventarier mot det som de är skyldiga dig. Ta och ring till kronofogden och prata dom det

Johan G 2004-09-16 16:07

Citat:

Originally posted by guran@Sep 16 2004, 15:29
Du kanske skall göra en polisanmälan för bedrägeri. Om företaget kände till att de inte kunde betala för varan när de beställde den, då är det ett bedrägeri.

Lite tuffare åtgärder kan sättas in mot företaget om polisen driver ärendet.

Du kan även begära kvarstad mot företaget. Då går kronofogden in och försäker säkra upp deras inventarier mot det som de är skyldiga dig. Ta och ring till kronofogden och prata dom det

Citat:

Jag har en fodran på kund som vägrar betala. Gällande datorpaket Jag har gjort en anmälan om betalningföreläggande. Kunden har bestridit den till fullo...
Om nu fakturan är bestriden dvs tvistlig, var har du i så fall uppsåtet för bedrägeri?
Eller grunden för kvarstad ?

Laptopbutiken 2004-09-16 17:56

Jag ska diskutera denna fråga med en vän och juridikstudernade ikväll. Återkommer med svar.

Jag har inte haft något som helst klagomål på varan, utan tvärtom.. de vill beställa fler datapaket.
Dock så har de givetvis inte fått göra det.

Problemet är detta.. gissningsvis mjölkar de ur företaget på tillgångar och de kommer säkerligen att starta upp igen i annan form.
Datapaketet har de som inventarie i företaget.

Om du nu har tänkt att mjölka ur bolaget så köper de sig tid genom att bestrida.
Förmodligen tror de inte att jag ska driva ärendet vidare.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson