WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   När man köper smågrejer (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36703)

Blabarsappa 2009-05-08 03:50

Jag har enskild firma och en redovisningskonsult som sköter min bokföring.

Förra månaden blev det en del sporadiska inköp av smågrejer vid olika tillfällen. T.ex. överstrykningspennor, post-it lappar... ja kontorsprylar helt enkelt.

Jag misstänker att kostnaden som konsulten tar för att bokföra 8 verifikationer med smågrejer kostar mer än den skatt och moms jag som privatperson betalar för prylarna.

Nu kommer mitt dilemma... ska jag dra av detta på företaget eller ta det privat?

Hur skulle du gjort?

MrBob 2009-05-08 07:28

Jag brukar oftast ta sånt privat, faktiskt. Men för april bifogade jag ett kvitto för såna saker, för omväxlings skull. Kanske 69:- med moms.

Jan Eriksson 2009-05-08 07:45

Det är inte svårt. Häfta ihop alla små kvitton med ett papper som tillsammans blir ett verifikat. På det pappret skriver du alla summor och avsluta med summor inkl moms, exkl moms samt enbart moms. Jag gör detta tex med parkeringskvitton etc. Nu kan de bokföra alla små kvitton på en gång. Blir det ofta så så skapa ett Excel-arket som du fyller i och får automatsummering.

Blabarsappa 2009-05-09 02:40

Citat:

Originally posted by Jan Eriksson@May 8 2009, 07:45
Det är inte svårt. Häfta ihop alla små kvitton med ett papper som tillsammans blir ett verifikat. På det pappret skriver du alla summor och avsluta med summor inkl moms, exkl moms samt enbart moms. Jag gör detta tex med parkeringskvitton etc. Nu kan de bokföra alla små kvitton på en gång. Blir det ofta så så skapa ett Excel-arket som du fyller i och får automatsummering.

Det låter bra, jag har dock noll koll på detta. Min bokföring sker enligt kontantmetoden, så mycket vet jag. Slipper min konsult då kolla igenom alla verfikationer för sig och behöver endast se det som en enda, trots att grejerna betalates vid olika datum?

Jan Eriksson 2009-05-09 09:35

Citat:

Ursprungligen postat av Blabarsappa
Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Det är inte svårt. Häfta ihop alla små kvitton med ett papper som tillsammans blir ett verifikat. På det pappret skriver du alla summor och avsluta med summor inkl moms, exkl moms samt enbart moms. Jag gör detta tex med parkeringskvitton etc. Nu kan de bokföra alla små kvitton på en gång. Blir det ofta så så skapa ett Excel-arket som du fyller i och får automatsummering.

Det låter bra, jag har dock noll koll på detta. Min bokföring sker enligt kontantmetoden, så mycket vet jag. Slipper min konsult då kolla igenom alla verfikationer för sig och behöver endast se det som en enda, trots att grejerna betalates vid olika datum?

Skriv även vilket konto som de ska bokföras på så borde det ordnas sig. Kolla med din konsult. Själv samlar jag små summor under en månad som jag sen häftar ihop.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson