WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   active24 - backup finns inte riktigt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36511)

pickapangpang 2009-04-27 23:20

Natt mellan söndag och måndag skedde något slags haveri hos active24. Idag på måndag förmiddag lovade de att de skulle återskapa informationen inom någon timme. Nu på kvällen har dom lyckats återskapa typ hälften av filerna. Det verkar alltså inte ha funnits någon backup, trots företagsavtal osv.

Iofs så utlovar de inte backup på informationen, men herregud det ska ju tamejfan bara ingå att en trasig sektor på någon disk inte ska äventyra informationen! Så långt har dock inte active24 tänkt...

Och det sjukaste är väl att när arbetsdagen var över och de fortfarande inte var färdiga med att återställa, så gick personalen hem. Jahapp... Så viktig var man som kund med affärskritisk data på deras servrar.

Otroligt oseriöst bemötande och uppenbarligen slentrianmässigt driven verksamhet. Rekommenderas alltså inte.

Ville få detta sagt här, så att informationen finns på en sökning och göra detta känt eftersom ingen annan verkar ha kommenterat dagens datakrasch här.

patrikweb 2009-04-27 23:33

Varför är man inte förvånad, Active24 och Loopia är ju rena lekstugan i driftsäkerhet.

Hade betydligt högre uptime på mina servrar jag hostade i garderoben när jag var 14-15 år.

Björklund 2009-04-28 06:10

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 27 2009, 23:33

Hade betydligt högre uptime på mina servrar jag hostade i garderoben när jag var 14-15 år.

Har du samma antal kunder och belastning? Det är mer problem om man har stora system. Du är inte i närheten av deras storlek.
Sluta tro att du är bättre än alla andra.

Loopia har väl 3st transitleverantörer som exempel, inte så många andra som har det.
De verkar inte ha någon diesel, men nertiden utslaget på ett år blir inte specielt mycket.
De kör SAN från NetApp, vilket gör att de mycket enkelt kan återställa filer, tydligen kan till och med deras kunder göra det själva.

Westman 2009-04-28 07:38

Citat:

Originally posted by jonasb76@Apr 28 2009, 06:10
De kör SAN från NetApp, vilket gör att de mycket enkelt kan återställa filer, tydligen kan till och med deras kunder göra det själva.
Ja om de har aktiverat Previous Versions så är det en baggis. En trevlig men kostsam funktion fast om man kan få användarna att göra sina egna restore så kan det vara värt det.

najk 2009-04-28 07:55

Citat:

Originally posted by pickapangpang@Apr 27 2009, 22:20
Iofs så utlovar de inte backup på informationen
Hur menar du att de inte utlovar backup på informationen, om man läser på http://www.active24.se/sw29548.asp (om jag tolkar dig rätt så är det just detta paket du har) så står där klart och tydligt att det ingår "daglig backup".

jonny 2009-04-28 07:58

Citat:

Originally posted by pickapangpang@Apr 27 2009, 23:20
Natt mellan söndag och måndag skedde något slags haveri hos active24. Idag på måndag förmiddag lovade de att de skulle återskapa informationen inom någon timme. Nu på kvällen har dom lyckats återskapa typ hälften av filerna. Det verkar alltså inte ha funnits någon backup, trots företagsavtal osv.
Iofs så utlovar de inte backup på informationen, men herregud det ska ju tamejfan bara ingå att en trasig sektor på någon disk inte ska äventyra informationen Så långt har dock inte active24 tänkt...
Och det sjukaste är väl att när arbetsdagen var över och de fortfarande inte var färdiga med att återställa, så gick personalen hem. Jahapp... Så viktig var man som kund med affärskritisk data på deras servrar.
Otroligt oseriöst bemötande och uppenbarligen slentrianmässigt driven verksamhet. Rekommenderas alltså inte.
Ville få detta sagt här, så att informationen finns på en sökning och göra detta känt eftersom ingen annan verkar ha kommenterat dagens datakrasch här.

Så här har det väl fungerat ända från början hos Active24/Carambole vad de nu heter. Det finns många aktörer som tar service på allvar, jag trodde det hade gått fram för länge sedan vilka som definitivt inte hör dit.

wedge 2009-04-28 09:38

När jag såg trådrubriken tänkte jag "Nu har säkert patrikweb skrivit skit om dem, och hyllat sig själv". Och visst hade jag rätt. Lågoddsare.

jonny 2009-04-28 09:45

Som vanligt gäller ju också att oavsett leverantör och utfästelser ha en egen backup.

coredev 2009-04-28 11:28

Frågan är vilka slags krav man kan ställa vid ett haveri, om de har utlovat backup. Är det tingsrätten som gäller?

Ps. detta är alltså en hypotetisk fråga, jag har inga tjänster hos det berörda bolaget :) ds.

patrikweb 2009-04-28 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Hade betydligt högre uptime på mina servrar jag hostade i garderoben när jag var 14-15 år.

Har du samma antal kunder och belastning? Det är mer problem om man har stora system. Du är inte i närheten av deras storlek.
Sluta tro att du är bättre än alla andra.
Loopia har väl 3st transitleverantörer som exempel, inte så många andra som har det.
De verkar inte ha någon diesel, men nertiden utslaget på ett år blir inte specielt mycket.
De kör SAN från NetApp, vilket gör att de mycket enkelt kan återställa filer, tydligen kan till och med deras kunder göra det själva.

Har man inte den kunskap eller kompetens att hantera det så ska man inte ha sådan verksamhet.

Det handlar inte om hur många kunder eller belastning, handlar bara om kompetens och att ta in mer kompetens i antal anställda när det växer.

Sedan spelar det ingen roll om dom har 1 eller 100 anslutningar, utan el så funkar det ändå inte.

Även samma sak att dom ligger på rygg vid minsta lilla DoS/DDoS och inte kan göra något.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson