WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Skäligt pris om nån vill köpa "tillbaka" en domän? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36407)

mkj 2009-04-22 10:42

Har blivit kontaktad av ett företag via min registrar som vill komma i kontakt med mig gällande en domän jag har i ägo.

Dom menar att dom missat förlänga denna domän pga lokabyte, IIS räkning gick fel etc.

Vad "får" man ta ut för en sådan domän utan att bli anklagad för att vara "ond" :) eller misstänkt för att registrerat i ont syfte?

Mvh!

claeslund 2009-04-22 10:45

Är det ett allmänt ord så är det ju lättare än om det är t.ex. nissesbyggfirma.se

Om jag visste att de haft den tidigare och de känns som ett sjysst företag och jag själv inte hade haft några planer för adressen (förutom att sälja vidare den) så tycker jag att man kan ge dem den billigt (dryga tusenlappen). Blir ju bra timpeng vilket som.

BarateaU 2009-04-22 10:47

Beror nog kanske på vad det är för domän, typ IKEA.se eller om det är nått mindre betydande ord som inte är företagsnamnet.

Är det inte företagsnamnet så kanske du "råkade" snubbla över det bara.
Men är det självklart att du reggat i ondo så kanske du inte kan kräma ut större summor.

jonny 2009-04-22 10:51

Det varierar väldigt från fall till fall. Jag snappade ett domännamn för att jag trodde att det hade vettig historik, nu visade det sig inte vara så samtidigt som den tidigare ägaren ville ha tillbaka det. Han fick betala tillräckligt för att täcka mina kostnader för att få tillbaka domännamnet.

ZN 2009-04-22 11:04

Beroende på vad de jobbar med så kan du ju byta mot någon av deras tjänster/produkter.

mkj 2009-04-22 11:10

det roliga är ju att förfallodagen varit, hade nog inte tänkt o ha den kvar.

-hur lång tid efter förfallodagen har man kontroll över domänen?

hur bökigt är det att överföra domänen? Kan ja bara svara registraren.."ge den till dom"?

tartareandesire 2009-04-22 11:22

Det är omöjligt att ge ett svar utan att veta vad det gäller för domän, vad företaget heter och vad de pysslar med. Har du inga planer för domänen så hade jag nog valt att lämna över den om det inte vore ett generellt ord eller att den är kritisk för ett viktigt projekt.

mkj 2009-04-22 11:26

dom har .com adressen. Företaget heter som domännamnet lyder....då kan dom väl bara gå till IIS o kräva det?

mkj 2009-04-22 11:32

har ju reggat det via snapback vilket kosta extra....sen är ju tid pengar.

-om ja nu ska va "ful" o ta en liten slant för det, sköter jag det enklast med företaget direkt eller kan registraren hjälpa till?

priset då? 3000 e väl inte nån farlig summa?

-vill understryka att jag inte hade någon ond avsikt den dagen jag registrerade denna adress. Den skulle faktist från början vara en "party-mingel sajt"

Magnus_A 2009-04-22 13:50

Om domännamnet är ett varumärke kan IPRED komma och ta dig, med domstolstvång och avskräckande skadestånd och hela baletten.Frågan är då inte vad du kan ta betalt utan vad du kan slippa undan med att betala.
IPRED ger nämligen samma skydd åt varumärken som åt upphovsrättsskyddat material

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson