![]() |
Jag letar efter ett (förhoppningsvis litet och gratis) program som med regelbundna intervall kan kolla om några filer blivit ändrade på min laptop och i så fall kryptera dessa och backupa dem på en extern hdd. Jag slipper gärna att andra kan se vilka filtyper det är (när backupprogram krypterar heter den krypterade filen oftast samma sak även om den inte går att läsa) men jag vill inte heller sitta och ladda upp en jättefil varje gång (utan helst flera små anonyma filer). Några bra förslag?
Jag vill alltså ha en kopia av min laptops hdd som en krypterad kopia på en extern hdd utan att behöva backupa allt varje timma. :) |
Det första rådet är ju som alltid att titta på dom programvaror man redan har, ofta kan dom göra mer än vad man tror. Backupfunktioner finns ju dels inbyggt i många Windowsversioner, Roxio Creator kan göra det du efterfrågar (Nero också gissar jag) och dessutom finns ju dessa funktioner i dom allt mer omfattande säkerhetssviterna från t.ex. Bullguard, Norton och McAfee.
Nu skriver du ju iofs inte vilket OS du kör (och som sagt, även dom olika Windowsversionerna erbjuder ju olika funktionalitet), och du beskriver inte vart dom potentiella säkerhetsriskerna finns (vill du inte att andra användare på datorn ska kunna se dina filer, vill du ha en exakt kopia som du teoretiskt skulle kunna köra om den första disken dör, är det dokument och användarfiler du vill ha backup på, vill du kunna ha tillgång till dom på en annan dator, osv...) Som sagt, dom stora säkerhetssviterna erbjuder detta, dessutom med on-line utrymme, annars måste ju det absolut enklaste vara att sätta upp en sync/backup lösning till en krypterad disk. Gör man detta "inom windows" (och det är "lokal" säkerhet man är ute efter) så ger ju kryptering (allra helst om man har TPM) tillsammans med användakontot såväl säkerhet som enkelhet att just begränsa insyn...(andra användare ser helt enkelt ingenting, vare sig stora eller små filer...) edit: om man nu letar efter backupverktyg, think-outside-the-box, vilka kan tänkas tillhandahålla dessa till sina användare, förslagsvis t.ex. Iomega, Synology, LaCie, många av dessa finns att ladda ner och fungerar alldeles utmärkt utan att titta efter spec. hårdvara.... om jag får låna tråden lite, nu när jag har tillhandahållit så mycket användbar (??:-) information, är det någon som har direkt, hands-on, erfarenhet av SmartCard...kanske till och med någon som jobbar på ett företag som använder detta, och har ett smartkort över att sälja (om jag nu har någon användning för det, vilket på sätt och vis är min fråga...) |
Jag kör windows och backupen gäller mina projektfiler (php, html, jpg, gif etc.) och diverse dokument som jag vill förvara på ett säkert sätt så att jag kan återställa dem om det skulle hända något med min laptop. Anledningen till att jag vill ha dem krypterade är helt enkelt stöldrisken, många av dokumenten är av sådan natur att jag inte vill att de ska komma i orätta händer. Ca 25 gb allt som allt, mest ganska små filer.
|
Jag har tyvärr inte svar på vart du kan hitta mjukvaran gratis. Men när jag köpte min externa hårddisk (en Maxtor One Touch II), så fick jag med backup-program som motsvarar dina önskemål. Jag vet tyvärr inte om programmet även kan kryptera i samband med att den gör en backup. Jag tror du gör bäst i att skaffa ett enskilt program som krypterar hela disken åt dig.
En Maxtor får du för en femhundring, så det är inte gratis, men nästintill. Mjukvaran till Maxtor finns annars att ladda ner gratis från Seagates webbsida. Med lite tur så kanske det går att använda även du inte har någon av deras diskar... |
Nu är mitt förslag varken gratis eller gjord för att göra backup på din egna externa hd, Men jag tycker att den är värd att nämnas:
Kolla in Jungle Disk http://www.jungledisk.com/ Det kostar lite men är så himla bra och plattformsoberoende, du kan jobba med din "hårddisk" överallt och på vilket os som helst och backup sker per automatik så fort en fil ändras eller läggs till. |
Testa TrueCrypt, kan kryptera en hel disk och montera den som en enhet varpå att du kan använda den som vilken disk som helst.
http://www.truecrypt.org/ Kod:
Main Features: Rekommenderar Truecrypt starkt (och det är fritt också). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson