![]() |
Är det någon som har erfarenhet av RSS feeds och vad det genererar i SEO för en sajt. Våra bloggar har redan feeds men inte vårt forum och huvudsajten.
Går det att använda något enkelt program för att kunna visa feeds på sajten och i vårt forum som är phpBB3? Vill gärna ha tips på hur man relativt enkelt kan få feeds på sajten och er erfarenhet av hur detta påverkat er seo. |
Det enda jag kan tipsa om är att inte försöka att mäta antalet klick via RSS-prenumeranter. Det kräver nämligen att du ändrar i länkarna. Då RSS-flöden ofta återpubliceras m.m. så blir detta dålig SEO.
|
Många större sajter Aftonbladet, SVD, E24 etc ja alla stora sajter och även WN använder Feeds. Jag är inte ute efter att mäta klick utan undrar om feeds kan hjälpa till att få bättre placeringar i sökmotorerna och om själva funktionen RSS feeds kan bidra till bättre ranking för statiska undersidor.
Våra bloggar blir indexerade i google efter nån timme men riktigt så snabbt går det inte med de statiska sidorna och där undrar jag ifall feeds kan hjälpa till? |
rss-feed hjälper till att snabba upp indexeringen, speciellt om man lägger till rss-feeden till t ex feedburner (rakt in i hjärtat av google).
Vill man hjälpa till att öka själva rankingen så krävs det lite andra metoder där man med fördel kan använda rss-feeden ... men, då börjar vi gå mot det lite "svartare SEO:n" *LOL* /Patrik Berggren |
Ok så indexeringen går lite snabbare, däremot rankas inte själva undersidan bättre för att den indexerades snabbare. Jag har fått lite indikationer på att man kan göra lite spännande saker med rss-feeden men vi vill köra så "rent" som möjligt :)
|
Citat:
|
Citat:
Varför skulle det vara "mindre rent" att använda sig av pingtjänster, rss-aggregators (feedburner etc) och allt vad som finns, för att inte nämna googles, Google Reader ... Kika in många av de som "anses" seriösa så ser man att DE kör väldigt mycket med rss-submissions, speciellt till tjänster som Google kontrollerar (Feedburner, Google Reader) ... if it can be pinged, ping it! if it can be aggregated, let it be aggregated /Patrik Berggren |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson