![]() |
Jag har lite problem med min stationära dator och är långt ifrån kunnig på mjukvara. Undrar därför vad som finns att göra när datorn jävlas med "Påbörjar dumpning av fysiskt minne"?
Har provat att starta den i felsäkert läge, startat windows normalt etc. men den jävlas med samma skit varje gång och vad jag läst på länkar som dykt upp via Google så tipsar folk om "Installera om windows" och ... snälla, säg att det finns andra sätt att lösa det på!? :) Verkar som att en fil är skadad, saknas.. vilket är konstigt. Jag har inte använt datorn på 3-4 veckor och den har stått helt avstängd och det är lite mysko om något bara försvunnit då eller skadats. Senast jag använde datorn var det inga fel på den. Så ett snabbt svar och lite hjälp vore great! :P |
Brukar ofta bero på ett drivrutinsfel.
Prova att uppdatera drivrutinerna i datorn. Kolla loggboken i windows med och se om du kan få nagon information från något felmeddelande. |
Hur kollar jag loggboken och hur uppdaterar jag drivrutinerna i så fall? :P kommer ju inte in i datorn. xD
|
Försök att hitta ett ex av HawkPE-42 och ladda ner (från en annan pc)
Bränn den på CD eller DVD om du laddade ner den kompletta versionen av HawkPE. Ta nu den brända skivan och boota upp din stationära PC från den. Nu kan du i princip göra vad du vill, börja till exempel med att köra en chkdsk. Start->Run->Cmd->skriv chkdsk och tryck på enter - vänta tills det är klart och stäng av datorn och försök boota som vanligt. Tro mig, denna HawkPE-42 skivan är ett fantastiskt verktyg. För ett par år sen fick jag BSOD (blue screen of death) och testade allt, men fick ge upp och tog in PC'n till en "expert-firma", de hade datorn i över en vecka och kunde inte heller på något vis komma förbi the blue screen. Under tiden datorn varit på verkstaden så hade jag laddat ner ett ex av HawkPE. Så fort jag fick hem datorn så bootade jag från den skivan (HawkPE), körde en CHKDSK och gjorde en vanlig omstart. Voila! Blue screen borta! :) Detta kan ju va ett tips på en sista utväg. EDIT: Glömde säga att denna CD'n finns oftast på "suspekta" sidor, så var försiktig med virus. Men som sagt denna skivan kan utföra mirakel som en sista utväg om man inte kan boota upp. |
Fan vad schyst, ska kolla upp detta. Du har ingen länk att ge mig så jag slipper de "suspekta" sidorna? XD
|
Citat:
|
Borde väl fungera med t.ex. Hirens, UBCD osv. likväl som HawkPE.
|
Citat:
|
Första resultatet på Google när man söker verkar vara "the real deal",
hxxp://www.techimo.com/forum/technical-support/177985-discovered-new-power-tool-hawkpe.html |
Ultimate Boot CD & ERD Commander är två andra favoriter som är bra för att testa vad som kan vara fel.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:43. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson