![]() |
Hej,
Vi har på mitt företag en exchange-tjänst som vi erbjuder våra kunder. Det har tidigare bara varit i liten skala men med takt att företaget och tjänstens intresse har växt krävs mer underhåll och uppdateringar. Varje gång en kund vill addera en en användare krävs det att jag (då det inte är någon annan med kunskaper om detta) går in remote på servern och klickar runt och fyller i alla fälten. Denna arbetsuppgift var ingen börda för ett halvår sedan medan nu tar detta upp en dryg timme per dag - det är en timme jag egentligen inte har till förfogade. Nu till min fråga. Finns det ett färdigutvecklat webb-gränssnitt där våra kunder kan fylla i alla fälten och jag bara godkänna deras ansökningar? Om inte, hur rekommenderar ni att jag löser detta? Kodspråk: Oviktigt Plattform: Oviktigt Pris: Relativt oviktigt Tack på förhand! |
Microsoft tillhandahåller OWA (Outlook Web Access)
Det fyller nog alla din behov i någon form. http://www.microsoft.com/exchange/code/OWA/index.html |
En enkel lösning är att låta användarna fylla i alla uppgifter i ett formulär som skapar en textfil. Skicka det till dig och du kör ett VBS-script som läser textfilen och sen skapar kontot på Exchange servern med alla uppgifter.
|
Jobba med LDAP-queries om ni har era Exchange-användare i en katalogtjänst, t ex Active Directory.
|
Citat:
|
Citat:
|
Det finns mängder av web-gränssnitt för AD-administration som även kan skapa exchangekonton. 99% av dem gör antagligen mycket mer än det du vill, och många kommer dessutom vara baserade på Sharepoint vilket gör att din licenskostnad sticker iväg.
Skicka PM till mig om du vill ha tips om ett system som jag vet funkar strålande för det du vill göra, även om det som jag nämner ovan klarar en hel del annat med. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson