WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Sälja till Norge och Finland (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35792)

Littlefinger 2009-03-16 14:29

Läste i senaste Du&Co om Top streetwear och deras försäljning till Norge och Finland.

De berättade att i Norge betalar alla med kreditkort och i Finland vill alla betala med faktura. Tycker det vara ganska intressant, från min erfarenhet är det 50-50 kort-faktura i Sverige.

De använda också posten MyPack (http://www.posten.se/c/mypack_info?l...=pakettjanster)

Någon här som har erfarenhet av att sälja till våra Norge/Finland och Posten Mypack?

Funderar på att sälja dit, men kan inte finska eller norge så det blir svårt med kundsupport och översättning av sidan. Sen måste webshopen optimeras för att inte ta moms på beställningar från Norge.

Flotec 2009-03-16 15:35

Till Finland går det utmärkt att använda Mypack. Frakten blir då snarast billigare jämfört med Sverige. Mypack till Norge kräver rätt stora kvantiteter så det använder vi inte ännu. Blir rätt dyrt att skicka till Norge men så länge den svenska kronan är billig kommer vi sälja mycket dit ändå.

Littlefinger 2009-03-16 16:01

Hur gör ni med kundsupport i Finland och Norge? Har ni personal som pratar finska och norska?

DreamLogistics 2009-03-17 16:49

Några tips...

Använd så många olika betalningsalternativ som möjligt i din butik. Tycker att faktura och kreditkort ska vara standard oavsett land. Sen kan man erbjuda flera i de länder där man har störst volymer.

Skickar du till Norge ska du använda dig av brev eller postpaket. Tullhanteringen är nämnligen inräknat i de priserna. Skickar du med MyPack måste man betala en tullavgift per försändelse vilket blir oerhört dyrt.

Märker du att du får stora volymer på Norge kan du börja skicka med MyPack. Du skickar då alla försändelser ihop och får då endast betala en tullavgift på alla. Dock kräver detta särskida åtgärder.

När det gäller kundtjänst fungerar det utmärkt med svenska och engelska men även där kan du bygga ut med fler språk om volymerna blir större och kundtjänstärendena fler.

Lycka till!

Littlefinger 2009-03-18 08:39

Har försökt regga .fi och .no domäner. Men verkar som man måste vara medborgare i de länderna eller ha företag där för att få regga en domän :( jobbigt

Hur blir det för konsumenten i Norge som beställer till oss via Sverige. De får alltså betala (varupris+frakt)*tull*moms? Jag skulle inte vilja beställa något utan att i förhand veta vad den extra tullen och momsen blir, hur hanterar man det? Vore grym service att skriva det i kassan.

Till Finland, när blir det bättre att skicka med MyPack än med brev?

Att skicka ut fakturor på norska och finska känns inte riktigt bra eftersom vi inte kan språken, lagarna där, rutiner mm

rocky 2009-03-18 11:19

Citat:

Originally posted by Littlefinger@Mar 16 2009, 17:01
Hur gör ni med kundsupport i Finland och Norge? Har ni personal som pratar finska och norska?

Vi har en finne hos oss och det underlättar. Norska språket är inte speciellt svårt att förstå, man förstår ofta vad dom säger.

Danska däremot... Tack å lov så har vi en person som förstår bra.

Konsumenten i Norge som beställer får betala varupriset (utan moms) och frakt, sedan blir han debiterad av norska posten tull & moms. Vilket kräver att man skickar en tulldeklaration med. Konsumenten i EU betalar svensk moms (25%)

Kreditor har en guide som man kan läsa om att sälja till Norge & Finland.

En viktig grej i Finland är att kunden kan bryta upp förpackningar och prova produkten och fortfarande använda sig av ångerrätten. Samt att dom inte behöver lösa ut paketet om dom har ångrat köpet.

Stört!

b_andersson 2009-03-18 13:54

Citat:

Originally posted by Littlefinger@Mar 18 2009, 08:39
Har försökt regga .fi och .no domäner. Men verkar som man måste vara medborgare i de länderna eller ha företag där för att få regga en domän

NameISP kan lösa detta åt dig utan krav på lokalt företag.

Ejerhed 2009-03-18 13:57

Citat:

Originally posted by rocky@Mar 18 2009, 11:19

En viktig grej i Finland är att kunden kan bryta upp förpackningar och prova produkten och fortfarande använda sig av ångerrätten. Samt att dom inte behöver lösa ut paketet om dom har ångrat köpet.
Stört

Är du helt säker på att detta gäller även när man beställer från Sverige till Finland? Det vore intressant att höra en jurist uttala sig i frågan. Det vettigaste vore väl att lagen i det land man beställer ifrån gäller, annars har ju e-butiken 27 olika konsumentköplagar att anpassa sig efter i EU.

Vilken lag gäller t.ex. om jag sitter i Frankrike och beställer från en svensk sida och vill ha det levererat till Finland? ;)

rocky 2009-03-18 14:05

Citat:

Ursprungligen postat av Ejerhed
Citat:

Ursprungligen postat av rocky
En viktig grej i Finland är att kunden kan bryta upp förpackningar och prova produkten och fortfarande använda sig av ångerrätten. Samt att dom inte behöver lösa ut paketet om dom har ångrat köpet.
Stört

Är du helt säker på att detta gäller även när man beställer från Sverige till Finland? Det vore intressant att höra en jurist uttala sig i frågan. Det vettigaste vore väl att lagen i det land man beställer ifrån gäller, annars har ju e-butiken 27 olika konsumentköplagar att anpassa sig efter i EU.
Vilken lag gäller t.ex. om jag sitter i Frankrike och beställer från en svensk sida och vill ha det levererat till Finland?

Bra fråga, jag vet inte 100% vilket lands lag som gäller vid distansköp. Skulle gissa på att det är vårt lands lagar som gäller om inte annat är avtalat.

I guiden som Kreditor har skrivit så kan dom ju referera till att man kan ha en egen momsregisterad filial i Finland då kan man debitera 22% moms istället och måste då antagligen följa finlands lagar.

DreamLogistics 2009-03-18 15:56

Citat:

Originally posted by Littlefinger@Mar 18 2009, 09:39
Till Finland, när blir det bättre att skicka med MyPack än med brev?

MyPack är en pakettjänst och brev är brev. Att svara på när det blir bättre är lika svårt att svara på som om du frågar om du gillar äpplen eller päron bäst =)

MyPack är bra när det gäller dyrare varor, varor över 2 kg och varor som du vill ha tracking på. Sen är det upp till dig att avgöra vad gränsen går för just dina varor.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson