![]() |
I dag lanserar Google vad man kallar intressebaserade annonser. Det innebär att surfmönster kartläggs under lång tid för att presentera skräddarsydd reklam.
http://www.idg.se/2.1085/1.217165/google-s...a-dig-i-manader *** Det finns väl en anledning till att man aldrig blir utloggad om man loggat in på någon av Googles webbplatser... Det är det säkert fler än jag som noterat! |
Citat:
|
Att du stannar inloggad, är förmodligen för att du kryssat i "Kom ihåg mig".
Kryssar jag inte i den, och stänger webläsaren, så får jag snällt logga in igen. |
Citat:
|
Citat:
|
Detta kommer väl kanske inte så mycket som en chock? Jag menar vi har ju länge fått leva med att google "läser" våra mail och ger oss reklam som matchar innehållet i mailet (Gmail pratar jag om).
Tanken kan jag dock tycka är god om uppgifterna inte missbrukas, upplevelsen på nätet kommer ju kunna föbättras både för annonsörer och den som surfar, det är trotsallt sådant som man är intresserad av som man vill få erbjudanden om. T.ex. ska jag köpa en tv eller liknande då önskar jag ju att jag skulle kunna skriva på brevlådan "Nej tack till reklam men gärna erbjudanden om hemmelektronik". Mvh Tobias |
Det här är väl ingenting nytt. Gammal doubleclick teknik som kommer i användning igen. Det här kanske gör att man får lite mer pengar på adsense.
|
Jag trodde dom redan gjorde detta. Eftersom Google har tillgång till vilka sajter jag besöker (såvida jag inte väljer bort deras cookies) så är det ju klart att ett annonsnätverk bör utnyttja denna information för att öka relevansen bland annonserna.
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson