WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Google ska följa dig i månader (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35696)

Eclipse 2009-03-11 21:22

I dag lanserar Google vad man kallar intressebaserade annonser. Det innebär att surfmönster kartläggs under lång tid för att presentera skräddarsydd reklam.

http://www.idg.se/2.1085/1.217165/google-s...a-dig-i-manader

Det finns väl en anledning till att man aldrig blir utloggad om man loggat in på någon av Googles webbplatser... Det är det säkert fler än jag som noterat!

Oskar G 2009-03-11 21:57

Citat:

Originally posted by Eclipse@Mar 11 2009, 22:22
Det finns väl en anledning till att man aldrig blir utloggad om man loggat in på någon av Googles webbplatser... Det är det säkert fler än jag som noterat!
Utveckla gärna för jag är inte säker på att jag förstår. Menar du att man fortfarande är inloggad fast man tryckt "sign out"?

hnn 2009-03-11 22:40

Att du stannar inloggad, är förmodligen för att du kryssat i "Kom ihåg mig".

Kryssar jag inte i den, och stänger webläsaren, så får jag snällt logga in igen.

pokerstjärna 2009-03-11 22:50

Citat:

Ursprungligen postat av oskarg
Citat:

Ursprungligen postat av Eclipse

Utveckla gärna för jag är inte säker på att jag förstår. Menar du att man fortfarande är inloggad fast man tryckt "sign out"?

Det låter ju hel skumt.

aDonis 2009-03-12 02:22

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Originally posted by -oskarg@Mar 11 2009, 21:57
Citat:

Ursprungligen postat av Eclipse
Det finns väl en anledning till att man aldrig blir utloggad om man loggat in på någon av Googles webbplatser... Det är det säkert fler än jag som noterat

Utveckla gärna för jag är inte säker på att jag förstår. Menar du att man fortfarande är inloggad fast man tryckt sign out?

Det låter ju hel skumt.

Han menar saklart som hnn sager, klickar man i "kom ihag mig" eller om man inte loggar ut innan man fortsatter surfa runt sa ar man fortfarande inloggad pa Google, ja.

starpreview 2009-03-12 10:50

Detta kommer väl kanske inte så mycket som en chock? Jag menar vi har ju länge fått leva med att google "läser" våra mail och ger oss reklam som matchar innehållet i mailet (Gmail pratar jag om).

Tanken kan jag dock tycka är god om uppgifterna inte missbrukas, upplevelsen på nätet kommer ju kunna föbättras både för annonsörer och den som surfar, det är trotsallt sådant som man är intresserad av som man vill få erbjudanden om. T.ex. ska jag köpa en tv eller liknande då önskar jag ju att jag skulle kunna skriva på brevlådan "Nej tack till reklam men gärna erbjudanden om hemmelektronik".

Mvh
Tobias

myapp 2009-03-12 11:21

Det här är väl ingenting nytt. Gammal doubleclick teknik som kommer i användning igen. Det här kanske gör att man får lite mer pengar på adsense.

arneevertsson 2009-03-12 13:44

Jag trodde dom redan gjorde detta. Eftersom Google har tillgång till vilka sajter jag besöker (såvida jag inte väljer bort deras cookies) så är det ju klart att ett annonsnätverk bör utnyttja denna information för att öka relevansen bland annonserna.

Thir13teen 2009-03-12 14:48

Citat:

Originally posted by starpreview@Mar 12 2009, 11:50
Jag menar vi har ju länge fått leva med att google "läser" våra mail och ger oss reklam som matchar innehållet i mailet (Gmail pratar jag om).
Annonserna matchas automatiskt efter orden som står i mailen, att jämföra med att att Google "läser" mailen är helt otroligt dåraktigt.

tartareandesire 2009-03-12 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av Thir13teen
Citat:

Ursprungligen postat av starpreview
Jag menar vi har ju länge fått leva med att google läser våra mail och ger oss reklam som matchar innehållet i mailet (Gmail pratar jag om).

Annonserna matchas automatiskt efter orden som står i mailen, att jämföra med att att Google "läser" mailen är helt otroligt dåraktigt.

Att inte förstå innebörden av citationstecken är kanske inte lika dåraktigt? =)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson