WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Gnäll från ekonomiavd. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35631)

THL 2009-03-09 19:48

Tjena.

Fick detta idag från en kund som köpt takbox mot faktura via Kreditor:

Citat:

Hej!

Vi på S*****c AB accepterar endast 30 dagar netto, vi accepterar heller inga faktureringsavgifter och ber Er därför att flytta fram betalningsdatumet samt dra av avg. på Era fakturor.

Ändra också Er fakturaadress till:
S*******C AB
Box 965

123 45 Ankeborg

Var vänlig kreditera Er faktura 4 **** **** 9667 1979 med kundnr 5562****05 och sänd oss en ny debetfaktura med rätta uppgifter.

Är tacksam om ni ändrar detta i erat system och återkommer med bekräftelse.

Mina TYDLIGA villkor under fliken "Köpvillkor":
Citat:

Betala mot 14-dagars faktura
Du får hem en faktura till din adress och betalar den inom 14 dagar.
Vi använder oss utav Kreditors Fakturera mig, läs mer om villkoren direkt på deras hemsida www.faktureramig.se
Faktureringsavgift 29 kr tillkommer.

Den anställde (ägaren?) har även så såklart bekräftat beställningen med alla uppgifter inkl. faktureringsavgift mitt framför näsan genom att klicka på "Bekräfta beställning".

Jag kommer att köra stenhårt i detta fall, undrar bara hur ni skulle gjort.
Kunden är med största sannolikhet inte återkommande oavsett hur jag agerar.

/Thomas THL

studiox 2009-03-09 19:52

Jag skulle vänligen bifoga dina villkor, och påpeka att kunden accepterat dom.

Eftersom det inte handlar om bedrägeri, då kunden uppenbarligen accepterat beställningen och därmed fakturan så har du allt på det torra.

När du driver det till inkasso kommer kunden fundera på om det är värt att driva det vidare, mot allt sunt förnuft, eller att bara betala både fakturan och påminnelseavgift och, som du säger, inte handla hos dig igen.

Richie72 2009-03-09 20:16

Jag antar att det också är de själva som fyllt i adressen.

Det är aldrig lönsamt eller bra service att vara otrevlig emot en kund. Om han/hon som beställt tänker betala så är det ju en kund och då tycker jag att det kan vara värt att köra servicestilen.

Själv skulle jag bara skriva (på ett trevligt sätt) att ni har ett samarbete med Kreditor och det är deras villkor som gäller och det kan ni inte påverka. De har genom beställningen godkänt era villkor och själva fyllt i adressen.

Sen kan man ju fråga sig vilket geni det är som gjort beställningen, man upphör ju aldrig att förvånas.

Tez 2009-03-09 20:32

Kreditor ändrar ju ibland förfallodatum om kunderna själva kontaktar dem och snällt ber om det. Åtminstone är det intrycket jag har fått. Och 29 kr kanske du kan bjuda på? Problemet är väl att kunden vill ha en helt ny faktura.

Vi hade en kund som blev upprörd av ungefär samma anledning, och vi var tillmötesgående - ändrade datumet samt strök fakturaavgiften. Efter att först ha skickat flera arga mail blev kunden sedan jättenöjd och sa att hon skulle rekommendera oss till sina bekanta.

Mitt råd är att om möjligt försöka lösa det, om det inte innebär en jätteförlust för dig. Naturligtvis ska du berätta varför det inte är du som bestämmer villkoren och förklara att du hjälper dem som undantag trots att det kostar dig och säga att du inte kan fortsätta göra undantag för dem i framtiden.

Eller typ nåt sånt.

THL 2009-03-09 20:47

Citat:

Originally posted by Tez@Mar 9 2009, 21:32
Kreditor ändrar ju ibland förfallodatum om kunderna själva kontaktar dem och snällt ber om det. Åtminstone är det intrycket jag har fått. Och 29 kr kanske du kan bjuda på? Problemet är väl att kunden vill ha en helt ny faktura.
Vi hade en kund som blev upprörd av ungefär samma anledning, och vi var tillmötesgående - ändrade datumet samt strök fakturaavgiften. Efter att först ha skickat flera arga mail blev kunden sedan jättenöjd och sa att hon skulle rekommendera oss till sina bekanta.
Mitt råd är att om möjligt försöka lösa det, om det inte innebär en jätteförlust för dig. Naturligtvis ska du berätta varför det inte är du som bestämmer villkoren och förklara att du hjälper dem som undantag trots att det kostar dig och säga att du inte kan fortsätta göra undantag för dem i framtiden.
Eller typ nåt sånt.

Jag är lite less på vara bussig och tillmötesgående hela tiden. Tro mig, jag är det alldeles för ofta.
Här är det för solklart vad villkoren säger och de har accepterat det.
Komma och gnälla efteråt, vad är det?
Skillnad om det var en telefonorder och jag missade upplysa dem om vad som gällde, då hade jag fixat allt direkt, inga problem.

kw_wasabi 2009-03-09 20:53

Jag har lite erfarenhet av e-handel och fakturering men tycker som dig. Det står tydligt i avtalet. Sen kan man fråga sig hur stort problem det är för dem att ha 14 dagars faktura? Och att som företag bråka om en fakturaavgift på 29kr är ju bara tramsigt.

Jag tycker att man som företagare ska vara bussig mot sina kunder, det ger bra goodwill. Men någonstans måste man ju också sätta ned foten och säga ifrån.

najk 2009-03-09 21:06

THL; Tycker du gott kan stå på dig, det är upp till kunden att kolla vad som gäller innan man beställer. Visst ska man vara snäll som säljare med, erbjud dem nästa order utan fakturaavgift, eller ge dom denna fakturaavgift i rabatt på nästa order.. eller något liknande.. det är ju trots allt småpengar i sammahanget.
30 dagar = glöm det, skulle man skicka tillbaka alla fakturor som kommer på 10, 14, 20 dagar så skulle vi inte ha några leverantörer kvar..

Mickee 2009-03-09 21:09

skriv bara att dom accepterat villkoren vid köp och att dom får ta det med den som har accepterat villkoren.

Har haft samma problem företag i storleksordningen större. Tyvärr är det ofta så att dessa inte hinner betala fakturna på 14dagar för att dom ska först in i deras system och sedan dom attesteras av ditten och datten innan betalning sker.

biokonsult 2009-03-09 21:33

Man ska alltid lösa problemen på rätt sätt. ;)

Onkelborg 2009-03-09 21:48

Min åsikt: Dryg människa som skriver sådana mail, ser det ungefär som en rättighet att bryta mot villkoren; hade kunden varit lite trevligare ("är det möjligt att få 30-dagar på sig att betala istället för 14? Vi/jag/någon missade det i villkoren nämligen, och någon på ekonomiavdelningen fick spader på mig") så tycker jag att det skulle kunna finnas poäng i att ge kunden rätt, men..

(Resonerar enbart utifrån att kunden är ett företag)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson