WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Rättigheter på svartköpt kod? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35621)

aDonis 2009-03-09 10:04

Köpte för ett tag sedan kodning till en hemsida svart till en mindre site.
Hur blir det då med nyttjande/äganderätt egentligen? Får jag sälja koden vidare? Bygga vidare på den och sälja den som min egna? Vad gäller egentligen?

2cool4school 2009-03-09 11:12

Tja, allt du har gjort egentligen är ju att skita i momsen. Med kod köpt svart skulle jag sälja vidare den som min egna kod.

allstars 2009-03-09 11:25

Har du inget avtal som reglerar vem som "äger" koden skulle jag tycka att det är din kod.

aDonis 2009-03-09 11:34

Jag menade såklart också att jag därmed inte har något kontrakt/avtal med kodaren, hur står det till juridiskt sett då egentligen?

rhuse 2009-03-09 11:45

Upphovsmannen har ju fortfarande upphovsrätt även om du nu skippat att betala momsen. Ett eventuellt avtal borde ju främst reglera de områden han eller hon inte har upphovsrätt. (Om du får sälja vidare den som din egen etc.) Nyttjanderätt har du ju i och med att du faktiskt har ingått ett avtal vilket i värsta fall skulle kunna verifieras med transaktionen (beskattad eller ej) även om du självklart sitter säkrare med ett skriftligt avtal.

jonny 2009-03-09 12:19

Jag trodde det här var för professionella webmasters som inte jobbade svart eller köpte saker svart.

Det är väl inte alls omöjligt att upphovsmannen har fulla rättigheter och att din nyttjanderätt egentligen inte finns om du har otur.

studiox 2009-03-09 13:18

Om det inte finns något som helst avtal mellan Er så äger naturligtvis upphovsmannen koden, och du äger tyvärr ingenting.

Om du skulle sälja koden, och upphovsmannen får reda på det skulle han/hon i värsta fall kunna polisanmäla dig och hävda att du stulit koden, då det bevisligen inte finns något avtal emellan.

aDonis 2009-03-09 13:27

Okej så det är såpass alltså, får fixa ett avtal med kodaren då.

Anders Larsson 2009-03-09 15:06

Finns det inte ens ett avtal, och det är uppgjort svart, har du juridiskt sett inga rättigheter överhuvudtaget. Vad hade du tänkt dig att de baseras på? Du har ju aldrig gjort någon affär med personen i fråga!

Conny Westh 2009-03-10 09:49

Instämmer med Jonny och Anders Larsson här.

Som köpare har du absolut inga som helst rättigheter när du betalt svart. Svarta affärer är olagliga på alla plan, lägg av med det.

Du har inga som helst rättigheter till koden vare sig upphovsrättsliga eller nyttjanderätt, du har ju inget avtal. Du har däremot begått brott genom att betala svart, det har säljaren oxo men säljaren har tagit emot pengar utan att skatta, i och med att ni inte har ett avtal som reglerarr upphovsrätten så är 100% av alla rättigheter säljarens.

Det funkar inte att göra svarta affärer, du får dessutom inte göra avdrag för kostnaden i ditt företag. Det innebär att du har betalat med dina hårt skattade nettopengar (som du skattat ut som lön privat), och för det har du inte fått någonting av värde. Du ska veta att du måste ha dokumenterad rätt att använda programmet annars kan motparten hävda att du har utnyttjat dennes kod olavligen, med de konsekvenser det medför.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson