WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   I vilka länder är internet-inkomst skattefritt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35543)

Axelsson 2009-03-05 15:31

I vilka länder är inkomst från Internet skattefritt?

Det enda jag vet är Marocko, och då gäller det tydligen bara 5 år eller hur det nu var.

najk 2009-03-05 15:34

Dubai?

WebboT 2009-03-05 15:43

Vad menas med 'inkomst från internet"?

Axelsson 2009-03-05 15:46

Det var en bra fråga... Jag skulle nog valt något annat ordval.

I marocko så behöver man tydligen inte betala skatt om pengarna kommer från utlandet.

tartareandesire 2009-03-05 16:04

Ja, tänk så dåligt vi har det här i Sverige tack vare vårt skattesystem.

Axelsson 2009-03-05 16:24

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Mar 5 2009, 17:04
Kanske inte men jag länge funderat på att flytta utomlands i några år.
Det vore ju inte dumt att leva där det är vamt, utan skatter + att det mesta är billigt, eller hur?

rhuse 2009-03-05 17:35

Citat:

Originally posted by Axelsson@Mar 5 2009, 16:46
Det var en bra fråga... Jag skulle nog valt något annat ordval.
I marocko så behöver man tydligen inte betala skatt om pengarna kommer från utlandet.

Jag har aldrig förstått det där argumentet för en "liten firma". Det finns många länder där inkomst från utlandet inte beskattas. Holland är ju t.ex. populärt som moderbolagsland just av det skälet och i England bor det många ryska miljardärer som inte betalar skatt på utdelningen från sina ryska bolag. Men det förtusätter ju att bolaget drivs i ett annat land. Om man nu arbetar själv som konsult i ett bolag i t.ex. england så kommer det ju få fast driftställe i england och du kommer betala skatt där precis som alla andra bolag och personer som arbetar där.

Är det något jag missat eller för jag förstår verkligen inte fördelarna med att bolla pengarna vidare till ett moderbolag i t.ex. Holland om det inte finns en ledning där som kan förvalta dem väl... (De flesta lär ju inte anställa ett halvt dussin personer för att förvalta sitt moderbolag) Jag tänkte ställa frågan till en docent i Juridik imorgon men ni får hemskt gärna besvara min fråga här och nu så slipper jag vänta :)

Mitt svar på frågan: Hitta ett land där företagsbeskattningen är noll eller nära noll som du vill bo i. Mauritius, panama, seychellerna, brittiska kanalöarna etc. Sök på tax haven på google och du borde kunna hitta en ganska komplett lista ganska snart. Var dock beredd på att de flesta länder faller på att de har hårda imigrationskrav, bristande infrastruktur eller är allmänt dyra att leva i.

Thor 2009-03-06 20:17

Citat:

Ursprungligen postat av Axelsson
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire

Det vore ju inte dumt att leva där det är vamt, utan skatter + att det mesta är billigt, eller hur?

Men innan du åker så skickar du väl en check på de miljoner som staten lagt på din utbildning, sjukvård etc etc till staten?

Aerpe 2009-03-06 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av Thor
Citat:

Originally posted by -Axelsson@Mar 5 2009, 16:24
Citat:

Men innan du åker så skickar du väl en check på de miljoner som staten lagt på din utbildning, sjukvård etc etc till staten?

Miljoner!?

Lundmark 2009-03-06 21:40

Citat:

Ursprungligen postat av Aerpe
Citat:

Originally posted by -Thor@Mar 6 2009, 21:17
Citat:

Originally posted by -Axelsson@Mar 5 2009, 16:24
Citat:

Miljoner!?

Skolgång under 12 år, 77 000 * 12 = 924 000 kr
Källa Den totala kostnaden per elev - Skolverket

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson