Citat:
Originally posted by Axelsson@Mar 5 2009, 16:46
Det var en bra fråga... Jag skulle nog valt något annat ordval.
I marocko så behöver man tydligen inte betala skatt om pengarna kommer från utlandet.
|
Jag har aldrig förstått det där argumentet för en "liten firma". Det finns många länder där inkomst från utlandet inte beskattas. Holland är ju t.ex. populärt som moderbolagsland just av det skälet och i England bor det många ryska miljardärer som inte betalar skatt på utdelningen från sina ryska bolag. Men det förtusätter ju att bolaget drivs i ett annat land. Om man nu arbetar själv som konsult i ett bolag i t.ex. england så kommer det ju få fast driftställe i england och du kommer betala skatt där precis som alla andra bolag och personer som arbetar där.
Är det något jag missat eller för jag förstår verkligen inte fördelarna med att bolla pengarna vidare till ett moderbolag i t.ex. Holland om det inte finns en ledning där som kan förvalta dem väl... (De flesta lär ju inte anställa ett halvt dussin personer för att förvalta sitt moderbolag) Jag tänkte ställa frågan till en docent i Juridik imorgon men ni får hemskt gärna besvara min fråga här och nu så slipper jag vänta :)
Mitt svar på frågan: Hitta ett land där företagsbeskattningen är noll eller nära noll som du vill bo i. Mauritius, panama, seychellerna, brittiska kanalöarna etc. Sök på tax haven på google och du borde kunna hitta en ganska komplett lista ganska snart. Var dock beredd på att de flesta länder faller på att de har hårda imigrationskrav, bristande infrastruktur eller är allmänt dyra att leva i.
|