Citat:
Originally posted by Syke@Mar 10 2009, 23:14
Personligen skulle jag nog inte försöka "sniffa" vilket OS besökaren kör, utan låta dem välja vilka bilder dom vill ha genom att klicka på t.ex. en windows-logga eller apple-logga. Känns som ett enklare och säkrare system.
|
Exakt. Ibland sitter man på en mac och vill ladda ner en pc-fil eller omvänt och av den anledningen är inte alltid så smart att låta servern bestämma vad som man får utan möjlighet att välja.
studiox och sibert: jag ansträngde mig särskilt för att klargöra att det "ofta" är så och att det inte måste vara så utan att det kan finnas legitima anledningar. Men man bör alltid tänka igenom det helt enkelt.
Alltförofta används liknande tekniker med resultat att vanliga användare kommer med frågor som "Hjälp! Jag är i frankrike och kan inte få fram svenskt språk på sidan" eller "jag har lånat min kompis mac och sidan är helt annorlunda". Välmenad hjälp till användare kan ibland tvärtom göra det förvirrande och komplicerat därför kvarstår (för att tyvärr återigen repetera vad jag redan sagt) "En bra fråga är också varför man skulle vilja göra detta. Ofta när detta görs så är det istället för att lösa det egentliga problemet. Dessutom är skillnaden mellan webbläsare t.ex. Firefox och Explorer ofta strörre än skillnaden mellan operativsystem."
|