WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Bilförsäkring (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35256)

FredrikMH 2009-02-19 18:18

Jag är en av dem unga "ärliga" som valt att ställa bilen på sig själv och därmed en högre försäkring. Men jag har flyttat i vinter och nu kom en ny faktura där försäkringsbolaget (Volvia) valt att öka min årspremie med 3000kr - samtidigt som andra försäkringsbolag har sänkt sina premier för mig.

Exempelvis vill nu Volvia ha 16 000kr/år för helförsäkring - mot deras tidigare 13 000kr.

Atava har sänkt sitt pris och erbjuder nu 8 300kr/år för helförsäkring. Förmodligen för att jag precis paserat 24år.

Nu till problemet. Jag visste inte (för jag inte läst så noga) att man binder försäkring på 1 år och jag har valt att betala per halvår så mitt går alltså inte ut förrän i Augusti 09. Detta fick jag reda på när jag ringde Volvia för att ifrågasätta deras ökade pris. Enligt henne har jag ingen möjlighet att avbryta detta och är tvingad till att betala. Nu undrar jag hur de kan öka priset pågrund av att jag flyttat och samtidigt inte ge mig möjligheten att gå ur avtalet. De skulle ju lika gärna kunna säga att jag ska betala 50 000kr/år. I mina öron låter det inte helt rätt och att man ska behöva utnyttja kryphål för att komma förbi detta är ju sanslöst. Exempelvis skriva över bilen på någon annan och sen tillbaka på mig.

Någon som har bättre koll och kan ge råd i fråga?

digi 2009-02-19 18:24

Har rätt kass koll tyvärr, vet bara att jag pröjsar runt 6k för min, via TryggHansa, men nu när vagnskadegarantin gick ut så landar den runt 10 tror jag :(

Tobbe 2009-02-19 20:38

Som du skriver så är ju ett kryphål att skriva om bilen för att bli av med försäkringen, känns dock onödigt så man tycker det borde vara möjligt att få till en deal med dem. Be att få prata med kundtjänstpersonens chef och säg att du är missnöjd med deras tjänst osv och att du vill hitta en lösning som passar er båda. Du kan ju till att börja med hänvisa till denna tråd och att x antal personer redan sett hur de behandlar sina kunder :)

Jonas 2009-02-19 21:03

Försäkringar är precis som med lån...
Avgiften man betalar in är satt för folk som inte orkar ta sig tiden att sitta ner och gå igenom det.

Sätt dig ner med försäkringentjänstemannen och gå igenom den. Man kan spara rätt så mycket, och kom ihåg, personen du pratar med är ingen robot, det är en människa...

Mickee 2009-02-19 21:20

skriv om bilen, på någon annan och sen tillbaka på dig igen så har du löst problemet..

Magnus_A 2009-02-19 21:47

http://www.konsumenternasforsakringsbyra.s...menu=FRAGORS VAR

När kan jag byta bilförsäkring?

Det avtal du ingått med försäkringsbolaget är vanligen 1-årigt. Du kan därför bara byta försäkringsbolag vid försäkringens årsförfallodag eller när du byter bil. Detta gäller oavsett om du betalar premien månads-, kvartals-, halvårs- eller årsvis.

Du kan dock som försäkringstagare i Atava säga upp försäkringen när som helst med 30 dagars uppsägningstid.

jomper 2009-02-19 22:06

Man behöver INTE byta ägare på bilen för att säga upp en försäkring. Ställ av bilen, ring ditt försäkringsbolag och säg att du INTE vill ha avställningsförsäkring (annars övergår din försäkring i en sådan automatiskt). Nästa dag tecknar du försäkring med ett nytt bolag och ställer på bilen.

Transportstyrelsen (fd Vägverket) tar numera en avgift om nån femtilapp för påställning av bilen men det kan det ju vara värt.

Ta för vana att gå igenom ett flertal bolag strax innan årsförfallodagen varje år och se vad de har att erbjuda dig. Du tjänar INGET som kund på att vara trogen, snarare tvärtom som du just själv sett exempel på.

FredrikMH 2009-02-21 01:51

Citat:

Originally posted by jomper@Feb 19 2009, 22:06
Man behöver INTE byta ägare på bilen för att säga upp en försäkring. Ställ av bilen, ring ditt försäkringsbolag och säg att du INTE vill ha avställningsförsäkring (annars övergår din försäkring i en sådan automatiskt). Nästa dag tecknar du försäkring med ett nytt bolag och ställer på bilen.
Är du säker på detta? Enligt Volvia kunde jag ställa av bilen för att slippa betala men inte för att byta försäkringsbolag.

rhuse 2009-02-21 02:10

Avtalsrätt är väl inte min starkaste sida men om jag inte minns helt fel så har företag inte rätt att ändra avtalsvillkor till konsumentens nackdel utan att i skälig tid informera om det och möjliggöra för kunden att säga upp avtalet. I fall med hyreshöjningar tror jag att de måste meddelas minst 3 månader innan de träder i kraft och ännu tidigare om uppsägningstiden är längre än 2 månader. Men som sagt, avtalsrätt är inte min starka sida och jag har tyvärr ingen större lust att slita fram de där tungrodda lagtextkompendierna. Du kan ju alltid kolla med konsumentombudsmannen om du vill ha ett säkert svar.

Här har du i alla fall ett anknytande fall även om det rör tele-abonnemang så kanske det kan ge lite vägledning: https://lagen.nu/dom/md/2004:22

Annars är det ju en enkel utväg att bara skriva över bilen på någon annan som det tidigare tipsats om. :)

jomper 2009-02-21 10:41

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Feb 21 2009, 01:51

Är du säker på detta? Enligt Volvia kunde jag ställa av bilen för att slippa betala men inte för att byta försäkringsbolag.

100% säker, jag har gjort så flera gånger. Jag har förstås inte sagt till försäkringsbolaget att jag ska byta bolag utan att bilen ska stå undanställd och att jag inte vill ha den försäkrad, annars får man svaret du fick.

Bilförsäkringar är en konstig bransch. Man måste vara vaken och jämföra, timlönen på att göra en koll varje år vid årsförfallodag brukar vara mycket bra.

Min förra bil höjdes t.ex. från 6000 kr / år till 9000 kr / år hos det bolaget jag hade. Ringde runt och hittade ett annat bolag där det kostade 4500 kr / år för motsvarande försäkring.

Nuvarande bilen, en Subaru Forester, kostar 12000-15000 kr / år att försäkra hos de flesta försäkringsbolagen. Hos Moderna som jag har nu kostar den under 5000 kr / år. Antar att det beror på hur de klassat den, de flesta verkar räkna den som samma som Impreza GT och då blir det dyrt..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson