![]() |
Min lilla syrra (16år) har börjat tidigt med att bli fotograf och har senaste åren tagit väldigt mycket bilder.
Hon har pga hårddisk utrymme på hennes bärbara dator kört med en extern hårddisk där hon lagt allting på och sedan har hon precis som vem som helst glömt bort att göra backup på tex dvd-skivor. Nu har hårddisken pajat, den enligt beskrivning låter det något ljud 3 gånger och den kommer inte fram på den här datorn. Jag har själv inte varit till henne och kollat utan tänkte att det är nog kört och jag vet att det finns företag som gör datarecovery på hårddiskar som pajat så vill bara veta om någon använt något liknande företag eller rent av kan detta och vill hjälpa? Det rör sig om 160GB (om jag minns rätt) sedan var den inte helt fylld heller. |
ahlbergdata om du inte har mycket pengar och inte är jätte jätte viktig data, ibas om du har mycket pengar och det är skillnad mellan liv och död...
(varför? ibas har lyckats varje gång vi skickat någon disk till dem, medans ahlberg lyckas kanske 60%) |
Att bränna ut en backup på DVD/CD skivor är ju helt hål i huvudet.
En skiva har en begränsad livslängd och ligger den tex. framme i solen, så förstörs skivans yta. Ta backup till en annan hårddisk. Dom kostar max 1000:- och är faktiskt billigare än skivor om man räknar i förhållande till utrymme. |
Citat:
|
Att haft backup på DVD hade gjort att hon bara kunde köpa en ny hårddisk istället för att veta att hennes stora intresse för ca 2 år tillbaka har försvunnit.
Klart backup till hårddisk hade varit bättre i längden men inte det som är problemet, utan det är att inte ha backuper på viktig data som är problemet. |
Citat:
|
Som någon sa, idag är det riktigt dumt att göra backup på skivor, båda ur ekonomiskt och tekniskt perspektiv. CD är något bättre än DVD, DVD är något bättre än DVD-/+ /DL, bästa allmänt tillgängliga optiska mediet för backup är DVD-RAM (ev. kan man säga att BR är bäst, men det kan ifrågasättas om det är allmänt tillgängligt), men som sagt, idag är hårddiskar överlägset på alla sätt.
Sen är det ju en prisfråga, man får ändå räkna med en kostnad på 5000-10.000 kr. Tycker man att det är för dyrt, "och inte har något att förlora" så kan man ju säga att det som görs av IBAS (jag menar inte att förringa deras arbete) är att man delar på skivor och elektronik, så är elektroniken i HD trasig (som det verkar här) så tar man ut diskarna ur hårddisken och monterar i en identisk disk eller en maskin som läser skivorna, detta KAN man faktiskt försöka sig på själv (om man, igen, tycker det blir för dyrt annars och alternativet är att inte göra något alls) om man har eller hittar en exakt likadan hårddisk. Mer information om det hittar man säkert på nätet... |
Annars kan du bara använda något GRATISprogram som fungerar bra det med..
http://www.snapfiles.com/shareware/system/...tarecovery.html File Scavenger har jag själv använt och det har fungerat riktigt bra.. Hårddisk-krash betyder inte längre att det är kört.. |
Citat:
|
Programvaror av den typen (gratis eller inte) hjälper ju inte vid en regelrätt krasch, enligt den definitionen jag har av krasch.
Dom kan rädda filer eller hela partitioner som försvunnit till följd av skrivfel (så länge man inte skrivit över dom igen) men grundförutsättningen är ju att disken fortfarande fungerar, vilket inte uppfylls här, om jag förstått ts rätt, men om disken snurrar igång (och det hörs ju ganska tydligt om den gör eller inte) så kan det absolut vara värt ett försök. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson