WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Organisationsnummer (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34840)

BoXon 2009-02-01 12:12

Hej!

Har kommit in i ett litet dilemma, det är så att jag och några till jobbar på en sajt
som skall publiceras inom kort. Hela sidan bygger på ideelt arbete och vi har inte
planerat att få några inkomster, mer än via donationer som användarna kan ge oss
för att vi skall kunna fortsätta att driva sajten. Men för att dem skall känna sig trygga
så känns det som om det vore bra att ha ett organisationsnummer på sajten i
samband med donationen så att besökarna kan känna sig säkra på att det är
seriöst och att pengarna inte "försvinner". Problemet är ju att vi är inte något
företag, inte heller någon direkt förening av något slag. Så hur får man ett
organisationsnummer då? :huh:

Weaver 2009-02-01 12:18

Om ni inte är en organisation av nått slag så kan ni inte få ett organisationsnummer.

yellow 2009-02-01 12:31

Om det verkligen är en helt idéell site så kan ni skapa en idéell förening (finns massor med info på nätet om hur man gör). Ni får då ett organisationsnummer och en juridisk person som är helt självständig. Däremot kan ni inte ägna er åt "affärsverksamhet" förutsatt att inte alla pengarna går tillbaka in i föreningen. Dvs ni får inte skapa föreningen i syfte att tjäna pengar.

BoXon 2009-02-01 13:54

Känns överflödigt att skriva massa stadgar bara för ändamålet att vi skall kunna försäkra
dem som vill donera om att vi är seriösa och att vi inte bara "stoppar pengarna i egen ficka".

yellow 2009-02-01 16:15

Det håller jag faktiskt inte med om. Hur ni än gör vill skatteverket ha bokföring ifall ni får in pengar till ändamålet, vare sig genom "donationer" eller intäkter på annat sätt och då är det nog det enklaste att ha en idéell förening om ni är flera inblandade.

Hade det bara varit du själv så hade du kunnat klassa det som en hobbyverksamhet, men jag vet inte hur de ställer sig till hobbyverksamhet med flera parter. Det är möjligt att det går att lösa, i sådant fall får ni helt enkelt hålla koll så att ni inte får något överskott från siten, annars ska det klassas som inkomst av kapital.

BoXon 2009-02-01 16:23

Men låt oss ta som exempel:

Jag har som hobby att plocka svamp, jag träffar Kalle och Olle som båda vill hjälpa till att
plocka svamp som andra sedan kan få använda (gratis). Några utav dem som får svamp
vill ge oss 20:- för att vi skall få råd med nya korgar att ha svampen i, måste jag då redovisa det för skatteverket? :o

Gustav 2009-02-01 17:33

Citat:

Originally posted by BoXon@Feb 1 2009, 17:23
Men låt oss ta som exempel:

Jag har som hobby att plocka svamp, jag träffar Kalle och Olle som båda vill hjälpa till att
plocka svamp som andra sedan kan få använda (gratis). Några utav dem som får svamp
vill ge oss 20:- för att vi skall få råd med nya korgar att ha svampen i, måste jag då redovisa det för skatteverket? :o

Nej. Gåvoskatten är slopad och du har ingen skyldighet att redovisa gåvor till skatteverket. Men skatteverket skulle kunna säga att de 20 kr som ni har fått är ersättning för arbete (svampplockningen) och inte en gåva.

Men din jämförelse haltar. Skatteverket kommer aldrig att få reda på att du, Kalle och Olle har fått 20 kr till nya korgar. Däremot så kan skatteverket få reda på att ni bedriver en webbsida. Då kan ni få problem om skatteverket får för sig att ni har haft inkomster från webbsidan. Spara alla kvitton så att ni kan visa att varenda krona som ni har mottagit har gått till drift av webbsidan och spendera ingenting på något annat.

För att svara på din ursprungliga fråga så måste ni ha en förening eller ett företag för att få ett organisationsnummer. Ni kommer självfallet att uppfattas som mer seriösa med ett organisationsnummer. Men det ställer även större krav på er i form av redovisning, mm. Tycker du att det känns överflödigt att skriva stadgar så bör ni inte ens tänka på att bilda en förening eller att starta ett företag. Eventuella stadgar är nog den minst krävande delen i sammanhanget.

guran 2009-02-12 01:56

Det blir lite väl överseriöst det hela. Om ni lägger ner en massa jobb på en hemsida och jag tycker att den är bra och jag vill donera en liten summa till er, så spelar det inte så stor roll vad ni använder den till.

Om jag avser att ni ska använda min donation till att betala för webbhotellet och ni väljer att äta hamburgare i stället så lär ni ändå få betala för servern på ett eller annat sätt. Oavsett hur mycket ni stoppar i egen ficka så lägger ni ner jobb på er hemsida.

Skillnaden uppstår om ni på er hemsida vädjar om donationer som ni ska använda till att bygga hem åt herrelösa katter och i stället för det använder pengarna till att äta hamburgare, då beter ni er bedrägligt.

Kort. Ska donationerna användas för utvecklingen av er ideella hemsida så tycker jag inte att ni ska bry er om organisationsnummer eller något liknande. Ni kan i stället klart och tydligt redovisa inkomna donationer och vad ni har använt dem till. Det är i mina ögon bra mycket mer seriöst än ett organisationsnummer som i övrigt inte redovisar något.

Lundmark 2009-02-12 06:33

Stadgar kan vara bra den dagen när du och dina vänner blir osams. Om Google en dag vill köpa er, vem bestämmer då om ni ska sälja? :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson