WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   skänka bort del av vinsten (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34408)

snajdarn22 2009-01-12 23:01

Hej!

Ska starta en verksamhet med inriktning miljö där en del av vinsten från varje såld produkt ska gå till välgörande ändamål.
Hade tänkt att 25% av vinsten per produkt skulle gå till detta.

Kan jag skriva "Vi skänker 25% av vinsten från varje såld 'Produknamnt' till 'Rädda barnen'." och sedan skänka enl. följande:

(fsg pris ex. moms - inköpspris = vinst på produkten

vinst på produkt x 0,75 = "Vi skänker 25% av vinsten från varje "produktnamn" till x."

Eller blir det falsk marknadsföring?

Lite rörigt, ursäkta för det.

Craxen 2009-01-12 23:19

Tänk på att Rädda barnen är ett varumärke. Du måste kontakta dem innan, speciellt om du ska använda deras logga.

Personligen så tror jag inte att de kommer att tillåta dig, för det du gör är att du använder deras varumärke på för att öka DIN försäljning. På så sätt så tjänar du mer än vad dem tjänar på det....

Bara så att du vet =)

snajdarn22 2009-01-12 23:22

Tog bara dem som exempel, har redan pratat med organisationen i fråga.

eg0master 2009-01-12 23:23

Sedan är det knappast förenligt med god företagarsed att säga "vi skänker 25% av vinsten till Z" (edit: eftersom det inte framgår hur mycket det blir). Du vet ju redan vad ditt in & utpris är så det är betydligt mer renhårigt att säga "För varje såld X skänker vi Y kr till Z".

snajdarn22 2009-01-12 23:31

Låter så futtigt att ange i antal kronor. Att säga ett visst antal procent känns som mer.

snajdarn22 2009-01-12 23:40

Om jag skriver: "25% av vinsten går till x." och sedan helt sonika skänker 25% av vinsten företaget gör till detta, är det god företagsed enligt er??

emilv 2009-01-12 23:57

Jag förstår inte varför man inte skulle kunna skriva "vi skänker 25% av vinsten till X". De flesta konsumenter lär väl vara medvetna om att det _inte_ handlar om 25% av priset utan av vinsten?

Vad som är marknadsföringsmässigt bäst vet jag däremot inte. En del tycker kanske det är skumt att inte få veta hur mycket det handlar om, medan andra kanske tycker summan i kronor låter liten. Ytterligare andra kanske känner sig mer villiga att köpa om de ser det i kronor eftersom de då vet att prispåslaget är överkomligt för dem.

Jag personligen ser inget fel i något av sätten att skriva på eftersom det är helt ärligt och vad jag kan se inte ens försöker förvilla någon, det är mest upp till dig hur du tror kunderna uppfattar det.

gummianka 2009-01-13 07:45

Jag tror det är en farlig väg att gå, jag vet ett annat exempel där idén helt enkelt inte höll när man synade den i sömmarna. Vad händer om ni under första året går med förlust, menar du att ni fortfarande skänker 25% av vinsten/produkt till välgörande ändamål ?

Jag tycker nästan du ger svaret på frågan själv, eftersom du säger att du vill att det ska låta mer än vad det är, det kan anses vara falsk marknadsföring, speciellt eftersom du blandar äpplen och päron, när du pratar om 25% av vinst per produkt, och 25% av företagets vinst.

Det kräver en väldig öppenhet och transparens, är ni villiga att ha det ? Jag tror inte man ska blanda dessa 2 företeelser, vilket kanske illustreras av att det finns väldigt få exempel på där det görs, och ännu färre där det görs framgångsrikt.

Jag tror dom flesta resonerar som jag (i just det här enda fallet :) vill man köpa en produkt så köper man en produkt, till så bra pris/kvalité som möjligt, vill jag ge bort pengar till välgörande ändamål så ger jag bort pengar till välgörande ändamål, till en organisation jag litar på, varför skulle jag överlåta den kontrollen till Er ? Det blir ju bara ytterligare ett led där pengarna försvinner eller späds ut.

jonny 2009-01-13 07:59

Dessutom görs ingen "vinst per produkt" på det sättet i företagsekonomiska termer. Det är väl bättre att skänka 2 kr eller 5 öre eller vad det nu är per såld enhet till organisationen.

Jag har dessutom för mig att den här typen av donationer inte är avdragsgilla varför du också måste räkna med att betala skatt innan du skänker.

Kan det vara så att defactomonopolet på tändstickor har att göra med att de skänker 8 öre (eller vad det var) per ask till välgörande ändamål?

ztream 2009-01-13 08:36

Tänk på följande:

Intäkter-kostnader=Beskattas som vinst
Intäkter-kostnader-gåvor=Är det du har i kassan

Så du bör kompensera för att gåvor ej är avdragsgillt om du inte vill ta den smällen

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson