![]() |
Hoppas ni juridikkunniga hittar till den här tråden.
I november blev jag kontaktad angående "annonsering" på en viss stor sajt. Deras minimiavtalstid var normalt minst 3 månader men jag var väldigt tydlig med att det inte var aktuellt. Detta framgår av utförlig mailkonversation oss emellan, och står även i avtalet eftersom jag var noga med detta. Det vi kom överrens om, och som också står i avtalet, var att vi efter en månad skulle göra en utvärdering och om vi var nöjda förlänga med 1 eller 2 månader. Sedan kommer det förstås en faktura på 3 månader. Förfallodatum i februari. Jag kontaktar dem och påtalar att detta var inte som det skulle och bad dem skicka en ny faktura för endast 1 månad. Svaret blev som följer: Fakturan och allt stämmer Malin, och även det vi kom överens om. 3 månader är egentligen min tiden, men vi gjorde ett undantag att vi prova en månad för X kr och faller det sig väl ut så förlänger vi en eller 2 månader till. Så bara betala in för dec i början på januari X:- så tar vi en avstämning då. Som jag nämde för dig Malin vill jag har en bra samarbete mellan varandra och att bägge ska blir nöjda och glada =) så du behöver inte oroa dig för konstigheter. Eftersom jag kände mig trygg i kontakten med denna person, hade sparat all mailkonversation om allting samt det hela skrivet i avtalet, så nöjde jag mig med detta svar. Efter 2 veckor meddelade jag att resultatet inte verkade så lovande, men vi skulle ju utvärdera efter en månad. Efter exakt en månad skrev jag att jag inte var intresserad av någon förlängning, samt att jag fakturan således inte var aktuell och bad dem skicka en ny, alternativt en kreditfaktura för de 2 extra månaderna. Då tog det stopp. Tvärstopp. Jag skrev ett formellt brev att jag bestred fakturan samt hänvisade till avtalet. Svar: Hej Malin. Så funka det inte riktigt att jag kan kreditera en faktura som vi har kommit överens om... Vi var ju överens med uppläget av det hela, så jag kan tyvärr inte ändra nått för er. Hänvisade åter till avtalet samt vidarebefordrade tidigare mailkonversation. Skrev igen att fakturan bestreds. Men personen i andra ändan fattar liksom inte. Han verkar inte ämna följa det sedvanliga förfarandet vid bestridande av faktura utan tramsar bara vidare med konstigheter och säger att de inte kan göra något åt detta. Han accepterar liksom inte att fakturan bestrids utan skiter helt i det. Något tips om vad jag ska göra för att gardera oss juridiskt och försäkra mig om att vi inte hamnar hos kronofogden? |
Vill tillägga att deras företag är stort och personen ifråga har uppebarligen dyslexi så det är ingen småspoling som inte lärt sig skriva ännu.
|
Betala den delen av fakturan som utgör den första månaden. Sedan bestrider du resterande del av fakturan med hänvisning till er mailkonversation. Ta en kopia på fakturan, skriv ut mailkonversationen och skickade allt tillsammans med en motivering om varför du bestrider fakturan. Glöm inte att skicka in bestridan per rekommenderad brev, så att du får en mottagarkvittens.
Det finns ingen anledning för dig att tjaffsa med en dyslexisk och dement säljare. Edit: Kontrollera så att du inte har skrivit på något avtal som annullerar det som ni hade överenskommit via e-mail bara. Överlag så har de flesta stora företagen som säljer annonsplatser sanslöst dåliga avtal ur köparens perspektiv (t ex Google, Kelkoo, Yahoo, Eniro, mm). Jag brukar alltid bråka tills jag får en bilaga till avtalet som bekräftar sådant som jag träffat överenskommelser om med säljaren via mail eller telefon. Vägrar de ändra i avtalet eller skriva en bilaga, så ändrar jag helt enkelt själv i avtalet innan jag skickar in det. För att göra det så krävs inget annat verktyg än en kulspetspenna. Mina ändringar (orena accepter) har räddat mig många gånger. Man ska aldrig nöja sig med en säljares ord. En säljares ord är inte luft värt. |
Det är enkelt. Om du har så torrt på fötterna som du säger så har du redan gjort allt rätt.
Om de trots detta låter ärendet gå vidare till inkasso så får du bestrida igen. Om de själva hanterar inkasso får du kanske samma svar som nu, men om de lämnar det till ett inkassobolag så lär det stanna där och du bestrider så tar de inte det vidare till kronofogden. Om det trots allt hamnar hos fogden så bestrider du till dem och därmed är det klart, ni måste möta dem i tingsrätten och där tar du fram din bevisning och vips är det klart, du har vunnit... |
Du ska INTE betala den faktura du fått, den ska bestridas och du ska räva att de skickar en helt korrekt faktura för en månad.
Om du betalar den faktura som säger tre månader så kan det tolkas som du accepterat deras faktura, men inte betalat hela beloppet. Håll fast vid den avtalade versionen. Du har allt att vinna på det. Jag instämmer till 100% med vad Xamda skriver och till ca 90% med vad Gustav skriver (undantaget att inte betala den felaktiga fakturan alls). Man kan göra som Gustav skriver men det försvagar din position om det skulle gå vidare till tingsrätten. Du har helt enkelt gjort allt rätt som bestridigt skriftligt, ortsätt med det. Var inte för snäll i detta fall för de har helt avsiktligt försökt "blåsa" dig, var tydlig och rak, linda inte in saker i snälla formuleringar utan skriv sakligt och korrekt att du bestrider deras krav på betalning eftersom det inte stämmer med ert avtal. Det är du allena som avgör om du vill utnyttja din "option" att gå vidare för månad 2 och 3. |
Jag är lite nyfiken på vilket företag det rör sig om, men en uthängning här kanske skulle försvåra för dig? Vänta på klartecken från Conny i så fall :D
|
Ska jag hänga ut dem?
När jag första gången ringde företaget och bad att få komma till den som handhar deras fakturaärenden blev jag hänvisad till säljaren ifråga. På växeltelefonisten verkade det som om säljarna ansvarar för sina egna fakturor på något sätt. Jag har nu frågat efter personens chef och skickat ett bestridande även dit. Spelar det någon roll vem som tar emot bestridandet egentligen? Bör jag skicka det direkt till deras juridiskt ansvarige? VD? Ekonomiansvarige? Eller bara till företaget utan att ange attention så att de själva får lämna det till rätt person? |
Citat:
Det är upp till företaget att gå vidare till tingsrätten. Eftersom du bestridit fakturan kan dom inte längre gå till kronofogden. Sen behöver du inte vara orolig för kronofogden. Du får ingen betalningsanmärkning bara för att ett ärende går till kronofogden. Du kan enkelt bestrida även till kronofogden, ärendet går då vidare till tingsrätten. Men som sagt, eftersom du bestridit kan dom inte gå till kronofogden utan måste i så fall gå direkt till tingsrätten. Lycka till. |
Citat:
Men det handlar om mycket pengar, så det känns lite vajsigt. Just att det handlar om en så stor summa innebär ju att de kommer göra sitt allra bästa för att hitta något som kan motivera en förhandling i tingsrätten. Garanterat att jag kommer hänga ut dem då. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson