WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Lägger till vara i kundvagn utan att beställa (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34377)

xsajt 2009-01-11 13:54

Hade tänkt fråga om lite råd från er kunniga här på forumet. Det är så att jag driver canvasframkallning.se och har märkt att jag har väldigt många avhopp av besökare när de ser kundvagnen. Avvisningsfrekvensen ligger på 75% och "utgångsfrekvensen" ligger på 19%. Det är alltså inte många procent som går vidare från kundvagnen och gör en beställning.

Vad jag vet så har jag inga överraskningar för kunden i form av hög frakt eller liknande, den är nämligen alltid fri. Eftersom jag kanske har blivit blind för min egen sida så kanske ni kan se saker som ni uppfattar som problem i kundvagnen.

Är medveten om att kunden kommer direkt till kundvagnen när man har lagt till en vara, vilket kan förklara en hög avvisningsfrekvens eftersom kunden kanske vill köpa mer. Däremot är de flesta ordrar endast på en vara så jag tycker inte det borde ställa till det så mycket.

Gå gärna in på canvasframkallning.se för att se om ni kan hjälpa mig!

Ha de fint!
mvh Tim

ztream 2009-01-11 13:58

Du likställer att lägga en vara i kundvagnen med att se checkout.

Alltså blir exitfrekvensen helt irrelevant tyvärr. Man kan utan problem ha 90-99% tapp mellan unikt-kundvagns-tillägg och folk som ser ens checkout när dessa steg är separerade.

Så jag tror inte du ska hänga upp dig så mycket på det faktiskt. Sedan finns det ju massor av saker man alltid kan jobba med för att minska exitfrekvensen men det är en annan tråd.

xsajt 2009-01-11 14:05

Mm, men jag trodde inte det skulle ge så stor skillnad. Kunden har ändå tagit sig tid att ladda upp en bild som de vill beställa och valt storlek med mera. Känns som en annan sak om man har en webbshop med "vanliga" produkter, som datortillbehör eller liknande. Där borde de vara en del som bara trycker på lägg i kundvagn för att det är såpass lätt.

Men då vet jag iallafall att det kanske inte är något som jag behöver oroa mig för så mycket!

ztream 2009-01-11 14:23

Det har du rätt i såklart, men kör mer call to action i kundvagnen då. Lite sköna "Köp nu och vi bjuder på frakten" och liknande. Kundvagnen är inte så säljande i dagsläget så det kanske går att optimera en del där.

xsajt 2009-01-11 15:28

Lite mer säljande hade nog varit bra ja. Egentligen på hela sidan! Kanske till och med att göra om så att man inte kommer direkt till kundvagnen när man lagt till en vara. På så sätt kan man kanske få lite mer rättvisa siffror.

wjj 2009-01-11 22:30

Det lättaste sättet att se vad en tavla kostar verkar vara att ladda upp den så det är inte så konstigt att de inte kommer längre.

Istället för att ha priserna under köpvillkor kanske du skulle ha en knapp som heter just "priser".

Och kanske inte ha prisexempel, utan just exakta priser.

Priserna var ju kanske inte så konkurrenskraftiga så du kanske skulle trycka på kvaliten, leveranstid eller vad det nu är du konkurrerar om.

Jag har själv beställt canvas, och jag vill nog ha den komplett med ram och allt. Att beställa duk på ett ställe och sedan kuta iväg och köpa ram på ett annat verkar jobbigt. Kan du inte sälja ramar också (särmonterade kilramar borde gå att skicka)..?

MRDJ 2009-01-12 04:41

Citat:

Originally posted by xsajt@Jan 11 2009, 14:54
Hade tänkt fråga om lite råd från er kunniga här på forumet. Det är så att jag driver canvasframkallning.se och har märkt att jag har väldigt många avhopp av besökare när de ser kundvagnen. Avvisningsfrekvensen ligger på 75% och "utgångsfrekvensen" ligger på 19%. Det är alltså inte många procent som går vidare från kundvagnen och gör en beställning.

Vad jag vet så har jag inga överraskningar för kunden i form av hög frakt eller liknande, den är nämligen alltid fri. Eftersom jag kanske har blivit blind för min egen sida så kanske ni kan se saker som ni uppfattar som problem i kundvagnen.

Är medveten om att kunden kommer direkt till kundvagnen när man har lagt till en vara, vilket kan förklara en hög avvisningsfrekvens eftersom kunden kanske vill köpa mer. Däremot är de flesta ordrar endast på en vara så jag tycker inte det borde ställa till det så mycket.

Gå gärna in på canvasframkallning.se för att se om ni kan hjälpa mig!

Ha de fint!
mvh Tim

Avslutsfrekvensen hos en normal webbshop på t.ex prisjakt ligger idag på mellan 0.5% till 5% i vissa fall ännu högre uppåt 10 procent.
Brukar säga att en bra avslut hos en större butik är runt 1.5%.

Avslutsfrekvensen styrs av 2 saker.

* hur relevant besökaren är
* enkelheten i köpprocessen

MRDJ 2009-01-12 04:48

observera att jag pratar om avslutsfrekvens, inte samma sak som avviningsfrekvens,

ett tips är att sätta upp mål i google analytics för att mäta avslut.

xsajt 2009-01-12 09:34

Priserna borde man kanske göra lite tydligare. Det där med ram har jag funderat på länge och det är påväg. Har inte riktigt haft tid bara.

Vad gäller konkurrenskraftiga priser så tycker jag att jag har det :) Kolla på prisjakt t.ex. Problemet är faktiskt inte att jag säljer dåligt utan att jag bara ville öka avsluten i förhållande till visningar.

Analytics använder jag redan och det är ovärderligt tycker jag.

MRDJ 2009-01-12 15:14

mitt tips är att se över "enkelheten" i köpprocessen,

Målet är alltid "one click shopping" när man klickat på köp skall man fylla i uppgifter sen klart.
Detta är något som ofta inte går att lösa men mitt tips är att alltid ha det som mål, då ökar man avsluten.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson