![]() |
Jag har en sida i ASP och där har jag priser på mina tjänster. Priserna varierar samtidigt som dollarn gör det, så jag skulle vilja i koden skriva pris i dollar och sedan hhämta kursen på något sätt så att på sidan visas rätt pris i SEK
ÄR det möjligt? Hur? |
Nu blir det lite konstigt här.
Om du räknar ut dina priser medför det att dom kommer att ändras hela tiden vilket inte är bra. Tex vilket pris gäller? dollarpriset när du skriver fakturan? eller priset när utvecklingen börjar? eller priset kunden ser första gången på din sida? Ett annat exempel är att du har en budget i dollar (tex 1000$) och räknar ut att det blir tex 8000SEK och köper tjäster/varor för dom, men sen när räknar ihop allt så märker du att 8000SEK inte längre än 1000$ utan kanske 1200$.... Vilket att du håller budgeten i en valuta men inte i den andra. Du ska ha ett pris i dollar och ett i SEK, annars kommer du få mycket problem. Har du mycket kunder som betalar i dollar så skaffa ett dollarkonto på någon bank. Valutor är inte helt lätt. |
Annars om du vill köra som du gör nu kan du ju anropa google med queryn "XX dollars in SEK" och plocka ut resultatet med ett regexp.
|
|
Davve, testa följande: http://www.webservicex.net/WCF/ServiceDeta...ils.aspx?SID=18
|
Citat:
Samma sak gäller Swedbank-kurserna. |
Lösa problemet är inget svårt, men man gör sig en björntjänst om man gör det.
|
Ta digiArt förslag. Ha en liten databas som hämtar och uppdaterar kurser en gång om dagen. Sedan kan du plocka ut kursen därifrån under dagen. Jag gör det på samma sätt och har en del sidor som använder då samma databas. Bekvämt helt enkelt.
|
Nu har jag kommit lite längre, all kod är klar som räknar ut priser. Jag includar en sida som visar dagens kurs i format 7.98
Sidan jag includar är en ASP sida. Finns det någon möjlighet att gratis hämta in dagens dollarkurs där? Annars måste jag in och ändra varje dag |
http://coinmill.com/ där kan du hämta.. men som jag sa, tänk på hur konstigt det kan bli.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson