WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Formel för prishöjning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34292)

Craxen 2009-01-06 16:40

Vad är det för formel jag använder för att räkna ut hur mycket mindre jag kan sälja av en produkt om jag höjer priset på den utan att gå med förlust.

WebboT 2009-01-06 17:11

V = m/(m + h)

m = gamla marginalen i procent, h = prishöjning i procent
Volymminskningen erhålls sen som (1 - V) 100 procent.

Conny Westh 2009-01-06 18:10

Citat:

Originally posted by WebboT@Jan 6 2009, 17:11
V = m/(m + h)

m = gamla marginalen i procent, h = prishöjning i procent
Volymminskningen erhålls sen som (1 - V) 100 procent.

Givetvis ska man då räkna med priser exklusive moms....

Sen är det viktigt att ta hänsyn till fasta kostnader för produkten vilket inte alls var med i kalkylen. orkar inte räkna på det just dock, får återkomma senare...

Conny Westh 2009-01-06 19:20

Citat:

Originally posted by WebboT@Jan 6 2009, 17:11
V = m/(m + h)

m = gamla marginalen i procent, h = prishöjning i procent
Volymminskningen erhålls sen som (1 - V) 100 procent.

Nu har jag räknat lite och kom fram till följande formel som räknar ut vilken försäljningsvolym man ska ha för att nå en viss vinst.

Definitioner
f = fasta kostnader i SEK totalt
r = rörliga kostnader i SEK/enhet
a = antal sålda enheter
p = produktens pris i SEK/st
v = vinst totalt i SEK

Formeln för att beräkna hur många enheter som behöver säljas för att nå en viss vinst i SEK blir då:

a = (v+f)/(p-r)

Kommentarer
v+f är helt enkelt de fasta kostnaderna och den vinst man vill ha
p-r är detsamma som täckningsbidraget (TB) för varje enskild såld enhet


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson