![]() |
Hej,
Jag försökte söka på forumet, men hittade ingen tråd som behandlade detta ärende som jag av en slump ramlade över. Domen är från 2008-03-10 och ett hostingföretag har begärt att få sin verksamhet för colocation och uthyrning av del av datorhall som momspliktig. Skattenämnden och Regeringsrätten fastställde att sådan verksamhet ska vara momsbefriad. Vad gäller om man får en faktura på colocation där momsen är specificerad? Ska man bestrida den, eller betala "i god tro". Vad händer vid en revision? Man har betalat fakturor som innehåller fel gällande momsen, och ens momsdeklaration stämmer inte längre. Rättsfall: 4761-07 http://www.skatteverket.se/rattsinfo...800011857.html Någon som vet vilket hostingföretag det var? ..eller har jag missuppfattat all juridisk blafs i texten?.. |
Intressant. Det där kan nog bli prejiducerande, dock verkar det vara om man hyr "helt skåp" eller får access till det.
Men nu skjuter nog skatteverket sig själva i foten.. det är mycket momspengar de kommer gå miste om. Om co-location ska anses som en tjänst och vara så ska nog momsen behållas. Det beror lite på hur tjänsten utformas. Det går nog att göra endera skulle jag tro. T.ex. skulle kunden inte ha "rätt till fastigheten" så blir det nog inte momspliktigt. I det här fallet hade dock kunden egna nycklar som förvarades vid vakt, detta kan ha spelat ganska stor roll på momsplikten. Men det här är bara min tolkning på 5min utan att grundligt läst igenom utslaget på domen. |
Jag får inte heller riktigt ihop det där. Ska höra med en jurisk vän om han kan reda ut det annars blir det SKV som får en fråga - jag älskar att sätta myror i skallen på de som vara på skatteupplysningen.
|
Westman:
Skriv gärna här sen om du får något svar.. |
nån update?
|
Skatteverket har ännu inte hört av sig trots påstötning.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson