WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   FroBid.se m.fl. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34277)

Yepp 2009-01-06 00:13

Godkväll alla WN:are!

Vet inte riktigt hur jag trillade in där men på något vis hamnade jag på FroBid.se - tydligen ännu en variant på alla dessa BUD/SMS/Tävlings-sidor (hädanefter benämnda som BST :) ). Vi har ju alla vid det här laget förmodligen inte kunnat undgå all reklam för MrSvensson.se - vilken är ett helt kapitel i sig. FroBid har dock ett lite annorlunda koncept, vilket går ut på att man ska svara på frågor fort och snabbast vinner en viss produkt.

Frågan jag dock inte kan låta bli att ställa är om ovan sida (kanske tillsammans med en hel del andra <_< ) verkligen kan ha helt rent mjöl i påsen. Finns det någon som helst granskning av denna typ av sidor som tillser att allt sköts som det ska, eller är det fritt fram för den med det sinnet att blåsa folk för fulla muggar!?

Jag har inte gjort någon grundligare research men "Om-sidan" för Frobid.se är rätt intetsägande, och visserligen anges t.ex. ett org.nr på kontaktsidan men det hittas inte i Bolagsverkets näringsregister och inte heller av t.ex. 121.nu - vet iofs inte om det är ovanligt eller ej.

Det som jag lite reagerar på för FroBid är t.ex. att om man kollar på sidan för avslutade tävlingar så av 9 avslutade har 4 vunnits av en och samma person - vilken också är den enda av de tävlande som stoltserar på bild med produkt i hand. Än märkligare blir det att personen ifråga har vunnit två st Wii Fit och två st Xbox 360. Visst man kanske är oerhört spelgalen men varför delta i en ny tävling om exakt samma produkt när man redan vunnit en sådan? Visst det går väl att sälja vidare eller så har jag bara inte förstått hur dagens kids använder sina leksaker i dagsläget.

Så till slutklämmen, är det bara jag som är lite paranoid och överdrivet misstänksam - eller är det en helt "ny" fuffens-bransch på stark frammarsch!? :rolleyes:

Och nej, jag är intresserad av att starta något liknande och jag är på tok för feg och ointresserad för att själv prova på, men faktum kvarstår att tills den dagen kommer då någon kan känner och kan lita på påstår att den vunnit något på någon BST-sida så kommer jag vara högst tveksam.

Fast det kanske bara är jag, eller!? Vad säger ni? Någon som provat, någon som har inside-information, någon som vill spekulera?
Intresserad av alla svar och synpunkter :)

Simma lugnt!

since73 2009-01-06 00:32

Jag har också gjort lite research på Frobid men jag kan faktiskt inte hitta något suspekt med sidan mer än att han som äger sidan bor i en stadsdel i Göteborg som är lite halvmysko..eller faktiskt väldigt mysko. Man är inte där efter klockan 20:00 utan avsågad shotgun och jäkla attityd..hehe.

En sak till: Sidan är ansluten till affiliator.com som kostar 30'-50'k i månaden att vara affiliate hos exkl. kostnad för annonseringen. Rätt seriöst att ansluta sig dit.

Men men, man ska alltid vara misstänksam och verksamheten är absolut inte laglig. Tror inte lotteriinspektionen skulle gilla detta, tidstagningen är under väldigt individuella förutsättningar. Internetanslutning, webbläsare, upplösning på skärm, nyktert/onyktert tillstånd, fingerfärdighet osv. Detta är absolut inte något lotteriinspektionen skulle gilla..ajajaj.

AndreasCa 2009-01-06 01:02

Citat:

Originally posted by since73@Jan 6 2009, 01:32

En sak till: Sidan är ansluten till affiliator.com som kostar 30-50k i månaden att vara affiliate hos exkl. kostnad för annonseringen. Rätt seriöst att ansluta sig dit.

30-50k i månaden? 20k är engångssumman för att ansluta sig till Affiliator som affiliate vad jag vet.

goose 2009-01-06 01:03

är du osäker på om det är bluff eller inte, så ska du absolut inte spela. det gäller de flesta internetsajter :)

since73 2009-01-06 12:08

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasCa
Citat:

Ursprungligen postat av since73
En sak till: Sidan är ansluten till affiliator.com som kostar 30-50k i månaden att vara affiliate hos exkl. kostnad för annonseringen. Rätt seriöst att ansluta sig dit.

30-50k i månaden? 20k är engångssumman för att ansluta sig till Affiliator som affiliate vad jag vet.

Jag får ursäkta mitt slarviga uttalande om affiliator.

Den korrekta kostnaden är exkl. moms:

"Som Affiliate kostar det inget att ansluta sig men som annonsör kostar det 34.000kr att ansluta sig samt 15.000kr/år i underhåll. Transaktionsavgiften är 25% på det du väljer att ge affiliatesiten."
(Citerat från ett mail från affiliator).

mynameisfredrik 2009-01-06 13:02

Citat:

Originally posted by Yepp@Jan 6 2009, 01:13
Godkväll alla WN:are
Vet inte riktigt hur jag trillade in där men på något vis hamnade jag på FroBid.se - tydligen ännu en variant på alla dessa BUD/SMS/Tävlings-sidor (hädanefter benämnda som BST *). Vi har ju alla vid det här laget förmodligen inte kunnat undgå all reklam för MrSvensson.se - vilken är ett helt kapitel i sig. FroBid har dock ett lite annorlunda koncept, vilket går ut på att man ska svara på frågor fort och snabbast vinner en viss produkt.
Frågan jag dock inte kan låta bli att ställa är om ovan sida (kanske tillsammans med en hel del andra *) verkligen kan ha helt rent mjöl i påsen. Finns det någon som helst granskning av denna typ av sidor som tillser att allt sköts som det ska, eller är det fritt fram för den med det sinnet att blåsa folk för fulla muggar?
Jag har inte gjort någon grundligare research men Om-sidan för Frobid.se är rätt intetsägande, och visserligen anges t.ex. ett org.nr på kontaktsidan men det hittas inte i Bolagsverkets näringsregister och inte heller av t.ex. 121.nu - vet iofs inte om det är ovanligt eller ej.
Det som jag lite reagerar på för FroBid är t.ex. att om man kollar på sidan för avslutade tävlingar så av 9 avslutade har 4 vunnits av en och samma person - vilken också är den enda av de tävlande som stoltserar på bild med produkt i hand. Än märkligare blir det att personen ifråga har vunnit två st Wii Fit och två st Xbox 360. Visst man kanske är oerhört spelgalen men varför delta i en ny tävling om exakt samma produkt när man redan vunnit en sådan? Visst det går väl att sälja vidare eller så har jag bara inte förstått hur dagens kids använder sina leksaker i dagsläget.
Så till slutklämmen, är det bara jag som är lite paranoid och överdrivet misstänksam - eller är det en helt ny fuffens-bransch på stark frammarsch? *
Och nej, jag är intresserad av att starta något liknande och jag är på tok för feg och ointresserad för att själv prova på, men faktum kvarstår att tills den dagen kommer då någon kan känner och kan lita på påstår att den vunnit något på någon BST-sida så kommer jag vara högst tveksam.
Fast det kanske bara är jag, eller? Vad säger ni? Någon som provat, någon som har inside-information, någon som vill spekulera?
Intresserad av alla svar och synpunkter *
Simma lugnt

Ang. om bolaget hittar du här : http://www.allabolag.se/?what=800130-3075&...=&s.x=35&s.y=21
men det är inte mycket men hjälper lite.
Helt klart suspekt skall man vara men precis som alla liknande sidor som denna lurar dumma och naiva svenskar på mycket pengar och så länge vi är sådana personer så lever dessa sidor vidare.

övrigt om den är laglig så är den det då den får lov att driva en sådan verksamhet så länge man har så att folk skall besvara på en fråga, mer om detta finns här inne sök bara på lägstabud sidor eller liknande så ser du.

EDIT: Information om ägaren: http://www.hitta.se/ViewDetailsWhite.aspx?...d&Vkid=56044958

Snubben är 30år tror inte att han har råd att slänga ut flera tusenlappar på saker utan att gå med vinns först så i min mening så ja dom fuskar precis som alla andra liknande sidor, dock i min egen mening andra får tycka vad dom vill. Så mitt råd till dig beskrivet med ett ord: AKTA

Yepp 2009-01-06 14:19

Citat:

Originally posted by goose@Jan 6 2009, 01:03
är du osäker på om det är bluff eller inte, så ska du absolut inte spela. det gäller de flesta internetsajter

Givetvis är det så, det jag lite undrar är hur många som tycker så och är lika "paranoida" som jag. Ser nu att inlägget är väldigt fokuserat på Frobid, vilket eg kanske inte helt var meningen - utan gälla "branschen" lite mer generellt.

För mig är det lite oklart vilka som egentligen "spelar" på den här typen av sidor, som FroBid, MrSvensson osv. Trots MrSvenssons tunga reklamkampanj är det inte många som ens känner till sidan och än färre som verkligen har testat. Faktum är att jag inte känner någon som har testat. Jag umgås förmodligen med fel typ av människor, men vilka är det? 15-åringar med föräldrarbetalda mobilabonnemang, 45-åriga kvinnliga lärare i förorten med ett par glas vin innanför västen eller pensionärer med på tok för mycket fritid? Jag har absolut ingen aning.

För övrigt när ni nämner Affiliator så ringer det en klocka, det är nog via dem som jag hörde talas om sidan från början. Instämmer i att det inger ett visst förttroende när aktörer investerar en viss mängd kapital, men jag har nog helt enkelt svårt att se framför mig hur många som sitter och väntar ner tiden och sms:ar framför t.ex. MrSvensson i tid och otid. Men förmodligen är det så och med tanke på antalet bud så är ju verksamheten klart lönsam och riktigt smart.

Well well, förmodligen kommer jag nog aldrig riktigt få reda på huruvida det är helt rent mjöl i påsen hos aktörer av denna typ eller om jag är onödigt misstänksam - men det vore helt klart intressant med någon form av "extern granskning". Hade jag drivit någon typ av BST-sida så hade jag satsat för att verka trovärdig på att försöka hitta en extern granskare. Och kanske låta någon trovärdig snubbe som Ernst Kirschsteiger att uttala sig till svenska folket :rolleyes:

(För övrigt verkar jag jag kass på att söka efter bolagsnr B) )

since73 2009-01-06 18:33

Jag kan lova att Lotteriinspektionen hatar Frobid om de gör en granskning. Inte rättvist någonstans.

Stackars kille som driver sidan, han har enskild firma och kommer bli personligt ansvarig för böter om han kommer få några sådana när Lotteriinspektionen granskat hans verksamhet. Stackars..

För er som vill läsa vad lotteriinspektionen tycker om tioöresauktioner och lägstabudauktioner: http://www.lotteriinspektionen.se/Do...bud-auktioner/

Det är såklart, som alla vet; tillåtet att driva denna typ av verksamhet från b.la. Malta och England.

OBS! Jag är medveten om att Frobid inte är en lägstabud auktionssida... men det är ändå inom samma samtalsämne! ;)

Fredrik.an 2009-01-06 18:58

Ja allt sådant här känns bara som en stor bluff! Mr. Svensson gör så galet mycket pengar på sin verksamhet. Och stackarn ovan som kör allt reggat i Sverige, han får det inte lätt om det hamnar i fel (rätt enligt mig) händer...

goose 2009-01-06 20:28

är det bara jag som har svårt att tolka lotteri-inspektionens tolkning av öres-auktion? jag tolkar det som att de inte anser det vara ett lotteri, läser jag fel då?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson