WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Adfair (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34062)

Wobbler64 2008-12-19 19:55

Jag är förvånad att inte Adfair har en egen tråd. Enligt mig det bästa nätverket och de betalar utan konkurrens bäst. Ibland dubbelt så mycket som andra mer tongivande nätverk. En annan fördel är att de nästan uteslutande arbetar med leads. Ytterligare en fördel - kanske den viktigaste - är att du som publisher automatiskt blir godkänd till alla program om du är godkänd för nätverket. Och det gäller alla sajter som du lägger upp. Personligen tycker jag inte om att behöva ta av hatten och tigga om att få marknadsföra en annonsör och kanske vänta i veckor innan de behagar godkänna ansökan.

En stor nackdel med Adfair är dock att de inte känns helt säkra ännu. Fram till förra året strulades det med betalningar etc. Kommission togs bort vid utbetalning utan förklaring etc. Sedan dess är de uppköpta och är ett av flera företag inom en koncern. Det gör mig dock inte lugnare. Även om Adfair går bra i dessa tider kanske inte andra företag i koncernen gör det och det är allmänt känt hur medel slussas från välmående delar till blödande delar i en koncerngrupp och slutresultatet är inte sällan en konkurs - för alla.

Jag fick betalt av Adfair igår som sig bör (45 dagar), men de hade dragit ca 500 av ca 20.000 utan förklaring. Efter en titt på avsluten kunde jag själv räkna ut att två leads var diskvalificerade. Detta har inte hänt mig i andra nätverk men kanske justerar de dag för dag så att jag inte märkt något.

Slutligen vill jag tipsa ("Välkommen till gruppen för självklarheter") att inte bara arbeta med ett nätverk. Inte minst med risken som jag nämner ovan. Vi publisher är en särdeles utsatt grupp med villkor som inte funnits på arbetsmarknaden sedan 1800-talet. Vi är helt i händerna på nätverksägare och annonsörer som godtyckligen svingar klubban och dömer ohört och utan möjlighet för publishern att överklaga. Det kan vara allt ifrån att kommissionen reduceras utan förklaring till att du åker ut på studs med formuleringen "lågkvalitativ trafik". Du kan till och med bli av med intjänad kommission ifall en bitter annonsör bestämmer sig för att det kommer kunder av "låg kvalitet" från din sajt. Du blir alltså dömd till kraftiga "böter" för något som du inte har någon som helst kontroll över.

Här måste nätverken bli bättre och stå upp för sina underleverantörer dvs, för oss publishers. Kasta ut annonsörer som dribblar och och vill plocka russinen ur kakan, släpar med betalningar etc. Det vinner vi alla på i längden.

Jag efterlyser en sorts fackförening för oss publishers. Någon som för vår talan i tvister (som alltså inte är någon tvist idag eftersom annonsören och nätverket har första och enda ordet). Som en grupp med gemensam representation blir vi starka och knappast överkörda. Jag skulle gladligen betala en tusenlapp i årsmedlemsskap för möjligheten att få stöd och hjälp i fall det skulle behövas.

/Wobbler

expression 2008-12-19 20:43

Det låter som en suverän idé Wobbler! Jag skickar ett PM till dig för vidare diskussioner, 2009 kan vara året då Publishers egna klubb kommer upp!

Vi hörs!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson