WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hyresvärdens skyldighet vid inbrott (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34053)

Undoredoo 2008-12-19 10:16

Hej!

Jag/vi hyr en lokal (skyddsrum) som det var inbrott i för några veckor sen. Dörren var uppbruten och låset trasigt. Jourhavande låssmed kom dit, men på grund av att den gamla (trasiga) låskistan inte fanns kvar i sortimentet, så funkade det inte att byta till en ny låskista. Det hade inneburit tyngre redskap för att anpassa dörren till den nya kistan, och den möjligheten fanns inte just då. Nödlösning blev två järnbläck och ett hänglås (inte Fort Knox direkt).

Nu har vi själva anlitat låssmed som har satt dit nytt lås, skyddsplåt och bommar och grejer. Mycket av detta står vi för själva, men vi känner att hyresvärden iaf borde stå för det nya låset, eftersom ett fungerande lås borde ligga på hyresvärdens ansvar.

Vad har egentligen hyresvärden för ansvar i det här läget? Vi har inte fått något slutgiltigt besked ännu, men de verkar lite motstridiga.

Man bör ju ha i åtanke att om hyresvärdens jourlåssmed hade lyckats fixa vårt lås, så hade vi ju inte behövt betala. Det är vårt starkaste argument.

Är det någon som har erfarenhet av liknande fall?

eg0master 2008-12-19 11:00

Jag håller med om att det låter logiskt att hyresvärden skall stå för ett lås men det skulle ju lika gärna kunna vara hänglåslösningen... Borde inte du ha en försäkring som täcker kostnaderna? Så hyresvärden egentligen bara behöver betala självrisken?

Undoredoo 2008-12-19 11:15

Vi har ingen försäkring. Vi nyttjar lokalen som replokal, och du anar inte (eller så gör du kanske det) hur svårt det är att få till försäkringar för det. Har hört om ett flertal case där det har betalats försäkringspremier som sen visade sig vara helt meningslöst.

Ingenting blev snott för övrigt (vilket gör hela inbrottet extremt konstigt).

Yoghurt 2008-12-19 13:55

Detta beror på hur ditt kontrakt ser ut i. I de kontrakt vi har skrivit så har detta med lås varit en egen spalt som säger att man ansvarar för det själv.

Anders Larsson 2008-12-19 14:02

Om ni själva har åtgärdat det tror jag det är svårt att komma i efterhand och tycka att värden ska betala. Tyvärr.

Undoredoo 2008-12-19 14:17

Citat:

Originally posted by Yoghurt@Dec 19 2008, 14:55
Detta beror på hur ditt kontrakt ser ut i. I de kontrakt vi har skrivit så har detta med lås varit en egen spalt som säger att man ansvarar för det själv.

Har inte kontraktet framför mig, men vad jag förstod från ett tidigare samtal med värden så ansvarar vi för utrustning utöver det som redan finns.

Undoredoo 2008-12-19 14:31

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Dec 19 2008, 15:02
Om ni själva har åtgärdat det tror jag det är svårt att komma i efterhand och tycka att värden ska betala. Tyvärr.

Jo, det är väl tyvärr risk för det. Det var förvisso värden som sa att vi skulle anlita egen låssmed. Men de har inte brytt sig mycket överhuvudtaget om själva inbrottet, trots att flera av deras dörrar också blev uppbrutna, samt att det ligger en bank vägg i vägg.

Och då pratar vi ändå om en av de stora hyresvärdarna i Sverige.

Det här har blivit en principfråga för vår del, snarare än en ekonomisk fråga. Vi vill få lite payback för den 600-procentiga hyreshöjningen vi åkte på för ett antal år sen...

guran 2008-12-28 03:30

Normal text i ett standardavtal för lokal: "Det är hyrsgästen som ska utrusta lokalen med de lås och stöldskyddsanordningar som krävs för hyresgästens försäkringsskydd."

Av det kan jag tolka att hyresvärden kan sätta vilket lås han eller hon vill på dörren och sedan är det ni som får se till att det sitter ett lås där som krävs för det skydd ni själva vill ha.

Så, vad ni kan göra är att få hyresvärden att betala en del av det hela.

klein 2008-12-28 07:11

Citat:

Originally posted by Undoredoo@Dec 19 2008, 11:16
Hej!

Jag/vi hyr en lokal (skyddsrum) som det var inbrott i för några veckor sen. Dörren var uppbruten och låset trasigt. Jourhavande låssmed kom dit, men på grund av att den gamla (trasiga) låskistan inte fanns kvar i sortimentet, så funkade det inte att byta till en ny låskista. Det hade inneburit tyngre redskap för att anpassa dörren till den nya kistan, och den möjligheten fanns inte just då. Nödlösning blev två järnbläck och ett hänglås (inte Fort Knox direkt).

Nu har vi själva anlitat låssmed som har satt dit nytt lås, skyddsplåt och bommar och grejer. Mycket av detta står vi för själva, men vi känner att hyresvärden iaf borde stå för det nya låset, eftersom ett fungerande lås borde ligga på hyresvärdens ansvar.

Vad har egentligen hyresvärden för ansvar i det här läget? Vi har inte fått något slutgiltigt besked ännu, men de verkar lite motstridiga.

Man bör ju ha i åtanke att om hyresvärdens jourlåssmed hade lyckats fixa vårt lås, så hade vi ju inte behövt betala. Det är vårt starkaste argument.

Är det någon som har erfarenhet av liknande fall?

Vad står i hyreskontraktet?

Oftast bruka lås vara någon som hyresgästen få stå för,även när du hyr lägenhet. Är det lokal, så definitivt hyresgästen som få ta kostade.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson