![]() |
Jag driver en blogg om mobiltelefoner ( nokia, Sony ericsson,iphone, htc,lg samt samsung) och har ca 12000 unika besökare och mellan 24.000-28000 visningar / dag och undrar hur mycket jag ska ta i betalt för en annons på min blogg. Vad ligger den normala CPM på? eller vad trycker ni att det är värt o ta betalt för ett fast pris / mån?
Bloggen uppdateras med 5 - 13 poster / dag Top 10 besökare i november månad: 1. United States 2. United Kingdom 3. Germany 4. Sweden 5. India 6. France 7. Poland 8. Italy 9. Netherlands 10. Romania url: www.dailymobile.se |
|
Tailsweep räknaren har legat längst ned på sidan vilket gjort att alla besökare inte registrerats (iof flyttade jag upp den inatt till sidebaren där sitemeter ligger så det borde visas någon ökning imorrn)
jag använder mig av google analytic samt sitemeter då dessa räknare ligger på bättre del av sidan Google: http://img110.imageshack.us/my.php?i...ymobileip7.jpg Sitemeter: http://www.sitemeter.com/?a=stats&s=s33dailymobile tillbaka till frågan nu :) |
Antal besök och antal unika besökare är två helt olika saker.
|
ah ok, kan kolla på tailsweep räknaren inatt o se hur det har gått nu när jag flyttat upp den till sidebaren. 2 tim kvar innan resultaten dyker upp på sidan :)
|
Som AndreasCa säger. Unika besökare och besökare är helt olika saker. Hur många unika har du enligt Analytics på en vecka?
|
Visits/month enligt Sitemeter
(http://www.sitemeter.com/?a=stats&s=s33dai...ailymobile&r=33) ------------- Aug 107986 sep 186735 okt 260654 nov 322830 dec 181570 (15 dec) ------------------- Avg 248269/month Jag har tagit hänsyn till att decembersiffran bara gäller halva december. Augustisiffran verkar vara låg så jag gissar att den bara gäller en del av augusti men det har jag inte tagit hänsyn till så det är givetvis en felkälla. Statistiken var inte fullständig för hela året och dessutom bara för det senaste året så det var inte möjligt att ta hänsyn till säsongsvariationer. (osäkerhet om det är helt unika besökare eller ej) Om det är helt unika besökare så kan en tumregel vara mellan 0,50-2,00 SEK/unik besökare/månad. Det borde betyda en total annonsintäkt på: 124135-496538 SEK/månad. 4138-16551 SEK/dag. Givetvis är detta en grov uppskattning, till syvende og sidst så är det en förhandling mellan företag. Priset vad en kund är beredd att betala beror givetvis oxo dels på hur väl annonserna konverterar till riktig försäljning resp annonskundens marginal på produkten de säljer. Givetvis har det betydelse annonsplacering, annonsutformning m.m. Med reservation för felkällor och missfrösånd vad det är sitemeter mäter så ser det ju lovande ut. Ta intäktssiffrorna med en nypa salt innan du testat hur väl annonsörerna konverterar på din site. Prova Gogle AdSense för att få bättre statistik för CTR resp omvandlingar. |
Från sitemeters FAQ: "Site Meter defines a "visit" as a series of page views by one person with no more than 30 minutes in between page views"
Det innebär att antalet unika besökare är betydligt färre... |
Citat:
Då får vi göra om beräkningen när vi har bättre statistik. Google analytics brukar vara mest tillförlitlig. |
Citat:
Annonsvarianterna har en kostnad per omvandling ligger på 1,16-1,94 SEK för en programvaruprodukt som kostar $39,95 USD/st. Vidare så är omvandlingsfrekvensen 8,53% på kampanjen. Bästa annonsgruppen konverterar med 10,87%. Bästa Googlesökningen konverterar till en kostnad av 0,24 SEK/omvandling. Statistiken varierar från dag till dag men detta var ett snitt sedan 26 november till den 14 december. Vi ska i dagarna brassa på med att mer än 10-faldiga annonsbudgeten så vi får väl se hur det påverkar resultatet. Hiitils har det varit en testomgång. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson