WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Inkasso (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33913)

inpbox 2008-12-12 09:31

Hej,
Jag ær kund och brukar SMS og TELEFON tjenster hos www.telefix.se.
Jag ventar nu på en utbetalning som ær 9 månader førsenad och vill dra detta vidare till Inkasso.
Fakturan avser cirka 10.000:-
Hur skall jag gå vidare ?

Mvh,

StefanBergfeldt 2008-12-12 11:04

Skit i inkasso, och vänd dig till kronofogdemyndigheten.

inpbox 2008-12-12 11:33

Tillkommer det några kostnader før min del ?

SpaceDump 2008-12-12 12:11

Fördelen om du skickar ett inkassokrav är att du tjänar mer på det i slutändan. :>

På inkassokravet får du lägga på 160:- på skulden, momsfritt.
Sen finns det väl något frågetecken här och där också om att man skall ha skickat ett krav utformat enligt paragraf 5 i inkassolagen innan man går vidare till KFM med ärendet. Inte helt hundra säker på den punkten dock, men vi kör på detta sätt, tjänar en del pengar på det. :]

//Anders

inpbox 2008-12-12 12:54

Till vilket inkasso bolag borde jag vænda mig ? Ps: Jag ær jag privat person.

Pippilotta 2008-12-12 21:42

om du är serviceminded pockar du på kunden en gång till-sedan inkasso och mot all förmodan därefter kfm.

Conny Westh 2008-12-12 22:58

Citat:

Originally posted by inpbox@Dec 12 2008, 13:54
Till vilket inkasso bolag borde jag vænda mig ? Ps: Jag ær jag privat person.
Skicka en skriftlig påminnelse, det är väl det som §5 i inkassolagen, sen ger du dem 10 dagar på sig att betala och om du inte får några pengar så laddar du ned en PDF om "Ansökan om betalningsföreläggande" hos www.kronofogden.se det kostar ca 300 SEK men du får lgga på det på fakturan + ca 340 för eget arbete.

Sen sköter kronofogden själva indrivningen....

Pippilotta 2008-12-13 00:05

missa inte att dubbelkolla annan utväg än kronolle-för du lär aldrig se den kunden mer-bekräfta att det är allt annat än ett missförstånd innan du drar det så långt!!

Conny Westh 2008-12-13 09:04

Citat:

Originally posted by Pippilotta@Dec 13 2008, 01:05
missa inte att dubbelkolla annan utväg än kronolle-för du lär aldrig se den kunden mer-bekräfta att det är allt annat än ett missförstånd innan du drar det så långt!!
Instämmer helt i det.....

Kunder som är stammisar ska man ha stor tolerans med. Man ska givetvos utgår från hur lönsam varje kund är. Därför är det viktigt att ha koll på varje kunds lönsamhet för företaget. Olönsamma kunder kan man ju ha eller mista, medan lönsamma kunder är guld värda, det är de man lever av och de betalar även kostnaden för de olönsamma kunderna....

NuCo 2008-12-13 11:27

Men om jag har förstått det rätt så är det ingen kund han vill kräva på pengar utan TELEFIX som inte har betalat ut pengar till honom på 9 månader.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson