WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Dynamiska metataggar och titles? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33824)

martini115 2008-12-08 20:42

Hej!
Jag har tänkt ha dynamiska meta- och titlestaggar för mina sidor då 1000-tals olika produkter ska presenteras på en och samma sida, fysiskt sett.
Min fråga är - tappar jag hos sökmotorerna i och med denna lösning? De kan ju inte läsa av vad som finns i databasen?
Om ja - något annat tips på lösning? Statiska taggar känns ju inte som något alternativ i detta fall.

Mvh, Martin

ztream 2008-12-08 21:05

Eh, de läser ju datan som renderas som html-filer. Så ja de kan vara dynamiska.

DjFaDDe 2008-12-09 10:05

Att ändra din meta kan resultera att du tappar placeringar på Google. Men dessa fall kan vara tillfälliga. I slutändan borde du får bättre placeringar tycker jag.

kw_wasabi 2008-12-10 05:32

Det är precis så du ska göra, Google "gillar" unika meta-taggar för varje sida. Precis som Dan sa så ser Google bara den renderade html-koden. Google ser alltså exakt det du ser om du högerklickar och väljer "visa källa" i webbläsaren.

Osiris 2008-12-10 14:17

Du bör ha olika titles/meta för alla sidor. Skriv gärna det unika först i titeln också.

xpat 2008-12-15 12:41

Citat:

Originally posted by DjFaDDe@Dec 9 2008, 11:05
Att ändra din meta kan resultera att du tappar placeringar på Google. Men dessa fall kan vara tillfälliga. I slutändan borde du får bättre placeringar tycker jag.
Det stämmer inte.... För det första är det enabart titeln som räknas (av det som finns i <head>) och varje sida på en webbplats skall helst vara unik.
Googles robot beter sej som en webbläsare, den ser samma sak och kan naturligtvis inte läsa i databasen eftersom den inte har tillgång till lösenordet dit. Så det en människa ser på en sida är samma sak som Google ser (kan man säga).

DjFaDDe 2008-12-15 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av xpat
Citat:

Ursprungligen postat av DjFaDDe
Att ändra din meta kan resultera att du tappar placeringar på Google. Men dessa fall kan vara tillfälliga. I slutändan borde du får bättre placeringar tycker jag.

Det stämmer inte.... För det första är det enabart titeln som räknas (av det som finns i head) och varje sida på en webbplats skall helst vara unik.
Googles robot beter sej som en webbläsare, den ser samma sak och kan naturligtvis inte läsa i databasen eftersom den inte har tillgång till lösenordet dit. Så det en människa ser på en sida är samma sak som Google ser (kan man säga).

Det är det jag menar. Ändrar man title-taggen på en hel webbplats som tidigare haft samma överallt till att vara helt unik så borde man räkna med en hel del förändring i sökresultaten. För det mesta och förhoppningsvis en högre placering. Självklart ska title-taggen vara unik.

tartareandesire 2008-12-15 13:21

Citat:

Ursprungligen postat av xpat
Citat:

Ursprungligen postat av DjFaDDe
Att ändra din meta kan resultera att du tappar placeringar på Google. Men dessa fall kan vara tillfälliga. I slutändan borde du får bättre placeringar tycker jag.

Det stämmer inte.... För det första är det enabart titeln som räknas (av det som finns i head) och varje sida på en webbplats skall helst vara unik.
Googles robot beter sej som en webbläsare, den ser samma sak och kan naturligtvis inte läsa i databasen eftersom den inte har tillgång till lösenordet dit. Så det en människa ser på en sida är samma sak som Google ser (kan man säga).

Det stämmer visserligen att Googlebotarna ser precis samma saker som en webbläsare men däremot så analyserar ju Google sedan informationen på ett helt annat sätt än de flesta besökare. Google KAN "ana" att titlar är dynamiska och behandla dessa annorlunda men jag tror inte de gör det i nuläget.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson