WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Posten slarv - Kreditor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33789)

THL 2008-12-07 12:04

Fick detta av en kund:

Citat:

Hej igen!

Hoppas allt är bra och att du säljer mycket nu inför jul.

Eftersom jag fick fakuran 1 vecka innan jag fick min boxupphängare, då det krånglade på posten, väntade jag med betalningen lika många dagar. Efter att jag betalat fick jag en påminnelse från Kreditor att jag skulle betala plus en avgift på 50 kr. Men eftersom jag redan betalt struntade jag i det. Tre dagar senare fick jag en påminnelse med endast avgiften 50 kr. Stämmer det här? Har inte du meddelat kreditor att jag inte fysikt kunna fått ut mina varor en vecka senare? Betaltiden bör väl vara från jag fått varorna? Hjälper du mig att rätta till detta? Det bör väl inte vara kunden som ska lida skada när posten missköter sig.

Min påminnelsefaktura är xxxxxxxxxxxxxxxx

Hälsar Fredrik

Småpengar både för mig och kunden men hur skulle ni ställa er?

Faktura när Posten hämtat eller när man tror Posten har levererat.

/Thomas

ztream 2008-12-07 12:26

Stryka kostaden direkt. Inget att fundera på.

Conny Westh 2008-12-07 12:32

Betalningsvillkor brukar gälla från när kunden fått leveransen. Det är många som hävdar att det är fakturadatumet som är det man utgår ifrån men man brukar inte fakturera förrän leveransen är gjord. Annars blir det formellt ett förskott som ska bokföras på ett annat sätt.

Betalningsfristen kan ju inte börja löpa förrän kunden fått fakturan.

Sen funderar jag på hur man kan få en påminnelse redan 1 vecka efter att man fått fakturan? Verkar ju konstigt. Först brukar man ha 30 dagar på sig att betala fakturan och sen skickar man ut påminnelse.

Jag skulle ju tolka det som påminnelsen skickats ut minst 4 veckor för tidigt.

Jag skulle direkt bestrida ett sånt krav om jag själv fick det. Så min rekommendation är att du stryker påminnelseavgiften. Sen tycker jag rutinen verkar knepig att skicka fakturan så där. Men är det en förskottsbetalning så är det ju annorlunda...

Forslunds 2008-12-07 13:02

Sånt händer ofta. Stryk och le mot kunden.
Man vinner inget på att försöka få kunderna att betala en påminnelseavgift trots dom betalat summan. Försök öka tidsfristen på fakturorna.
Jag får dagligen fakturor som är stämplade ibland veckor innan den dimper ner i brevlådan. Jag noterar när Jag fick den. betalar 30dagar efteråt och ringer och klagar om dom hunnit skicka ett krav (vilket dom makulerar direkt).

Tez 2008-12-07 15:32

Just detta är en av klurigheterna när det gäller att låta Kreditor sköta fakturorna. Det händer ju ganska ofta att kunder väntar ganska länge med att hämta ut sitt paket på posten. Det klart att man kan låta bli att skicka med fakturorna i försändelsen och skicka dem senare. Men detta blir ju då en extra kostnad, och när man skickar skrymmande brev så finns det ju ingen möjlighet att veta om försändelsen ens blir uthämtad eller inte förrän man efter en månad isåfall fått den i retur.

Hur gör ni andra med detta?

Edit: Klurigheten med Kreditor är då att betalningsfristen är ganska kort och ibland då redan passerat när kunden väl hämtar ut sin försändelse. Jag menade det inte som någon kritik mot just Kreditor, det är säkert samma "problem" med andra factoringföretag också.

THL 2008-12-07 15:40

Citat:

Originally posted by ztream@Dec 7 2008, 13:26
Stryka kostaden direkt. Inget att fundera på.

Det är en faktura genom Kreditor, går den att stryka? Hade jag fakturerat själv så hade jag inte tvekat eller funderat på saken.
Min tanke var att be honom betala så skickar jag 2 triss eller nåt.

Conny, som du ser ovan så är det enligt Kreditors faktureringsvillkor.
Inget jag kan göra åt och något kunden accepterat.
Jag såg på posten.se att postkontoret fått in varan och väntade en dag innan jag aktiverade och skickade fakturan så han skulle hinna få lappen i lådan.
Det var utlämningsstället som inte hade reggat in den på rätt sätt.

Tack för svaren, hade tänkt ersätta kunden de 50 kr hursomhelst men var nyfiken på hur ni tänkte.

/Thomas

ztream 2008-12-07 16:20

Jag har gjort det flera gånger iaf dock vet jag inte om jag gjort det via deras system. Bara via mail.

whyld 2008-12-07 16:22

Citat:

Originally posted by Tez@Dec 7 2008, 15:32
Hur gör ni andra med detta?

Edit: Klurigheten med Kreditor är då att betalningsfristen är ganska kort och ibland då redan passerat när kunden väl hämtar ut sin försändelse. Jag menade det inte som någon kritik mot just Kreditor, det är säkert samma "problem" med andra factoringföretag också.

Skickar jag skrymmande brev eller paket till privatpersoner lägger jag betalningsfristen på 20-30 dagar, för att kunden ska ha möjlighet att hämta ut sakerna innan de har minst 14 dagar på sig att betala.
Skickar jag vanliga små brev på en fredag sätter jag betalningsfristen på 17-20 dagar.

Detta kräver nog att man kontaktar Kreditor för att se till att man kan ändra betalningsfristen.


Som svar på frågan i första inlägget så tycker jag givetvis att man stryker kostnaden. Du får då antagligen en mycket nöjd kund.

THL 2008-12-08 09:32

Ett enkelt samtal nu på måndagsmorgonen till Kreditor tog bort påminnelseavgiften.

Mycket bra & trevlig service av Kreditor!

/Thomas

DreamLogistics 2008-12-08 10:30

Med Kreditor är det bara att kontakta dem så löser de allt. Kontakta dem för att få längre kredittid på dina fakturor.

Ett annat tips för att spara pengar är att skicka fakturona i paketet till kunden. Du skriver då själv ut dem och slipper portot för fakturorna från Kreditor.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson